Sightseeing in Skierniewice Engine Shed in 2022

pl_road_sign_d-34-svg_

We would like to inform you that individual visitors can visit the shed during the scheduled events, starting from the Open Day on 3rd September 2022 (11.00-16.00). Open Days take place on every first Saturday of the month from May to October (last on 1st October 2022).

Organized groups can visit the Shed outside of the scheduled events after prior arrangement with tour coordinator. To arrange the date of the visit please call us (Sławomir Sidor, tel. 730 181 323) or contact us via email zwiedzanie@psmk.org.

Please note that we are a non-profit organization without a full-time employees. Therefore, there is no possibility to visit the shed without the prior arrangement with the guide or tour coordinator.

Zwiedzanie Parowozowni Skierniewice w 2024 r.

Szanowni Państwo,
pl_road_sign_d-34-svg_ informujemy uprzejmie, że w przypadku turystów indywidualnych najbliższymi planowanymi terminami zwiedzania Parowozowni Skierniewice są:

  • Dni Otwarte 4-5 maja 2024 r. w godzinach 11.00-15.00.

Daty kolejnych takich wydarzeń, w trakcie których będzie można odwiedzić nasz obiekt znajdziecie Państwo w Kalendarzu Imprez.

Natomiast grupy zorganizowane, chcące zwiedzać nasz obiekt, przyjmujemy w miarę możliwości na bieżąco. Wymaga to jedynie wcześniejszego umówienia wizyty telefonicznie (Kol. Sławomir Sidor, tel. 730 181 323) lub korespondencyjnie na adres e-mail: zwiedzanie@psmk.org.pl.

UWAGA!!! Jesteśmy organizacją pozarządową nie posiadającą etatowych pracowników. Z tego powodu poza wskazanymi terminami nie ma możliwości odwiedzin Parowozowni ad hoc bez uprzedniego umówienia się z naszym przewodnikiem!

Sezon turystyczny czas zacząć!

Na dobre zwieńczenie długiego weekendu pragniemy zaprosić Was na pierwsze tegoroczne Dni Otwarte, które odbędą się 4 i 5 maja w godzinach od 11:00 do 15:00. Jak zawsze, do dyspozycji zwiedzających będą nasze stałe atrakcje:

  • hala wachlarzowa mieszcząca naszą kolekcję taboru (sobota i niedziela),
  • kolejka ogrodowa (sobota i niedziela),
  • symulator lokomotywy SM42 (sobota),
  • wystawa urządzeń sterowania ruchem kolejowym (sobota).

Grupy oprowadzane przez przewodnika rozpoczynają zwiedzanie o godz. 11:00 i 13:00, możliwe jest także zwiedzanie samodzielnie.

Podróżujących do Skierniewic pociągiem zachęcamy do skorzystania z oferty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, umożliwiającej zwiedzającym powrót gratis za okazaniem biletu ŁKA podstemplowanego w Parowozowni (szczegóły oferty na stronie przewoźnika).

Wstęp wolny, zapraszamy!

Zwiedzanie parowozowni

Sesja zdjęciowa w Parowozowni

Grupy rekonstrukcji historycznej 13. Batalion, Sojusz i Cyrk w trakcie sesji zdjęciowej na terenie Parowozowni.

W zeszłą sobotę (20 kwietnia) mieliśmy przyjemność gościć członków grup rekonstrukcji historycznych 13. Batalion, Cyrk i Sojusz na sesji zdjęciowej. Zabudowa, wnętrza i tabor Parowozowni posłużyły za tło do odtworzenia scen, jakie mogłyby mieć miejsce na terenie kolejowym w latach 80-tych XX wieku, z udziałem różnych służb mundurowych z tego okresu. Jak wypadła sesja, możecie przekonać się na stronie profilowej GRH Sojusz:

Półmetek remontu świetlika coraz bliżej

Jeszcze przed Świętami Wielkanocnymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło wyniki przyznania dotacji w ramach programu Ochrona zabytków. Miło nam zakomunikować, że Parowozownia otrzyma dotację wysokości 38 tys. zł z przeznaczeniem na remont kolejnego fragmentu świetlika, tym razem nad kanałem nr 10. Oznacza to, że po zakończeniu prac na tym odcinku, jeszcze tylko jeden kanał dzieli nas od półmetka prac nad rekonstrukcją oszklenia hali wachlarzowej.

Remont świetlika - stan na marzec 2024

Zapraszamy do Zabrza

Zapraszamy do Zabrza

Choć do rozpoczęcia sezonu turystycznego w Parowozowni został jeszcze miesiąc, już wkrótce możecie spotkać nas na XIV Międzynarodowych Targach Turystyki w Zabrzu. Znajdziecie nas pośród innych wystawców 5 i 6 kwietnia na Arenie Zabrze (ul. Roosvelta 81).

Zapraszamy!

Życzenia Wielkanocne

Życzenia wielkanocne

Parowozowe pomniki

Zawsze z zainteresowaniem śledzimy odbudowy historycznego taboru kolejowego. Jest to szczególnie interesujące, kiedy owoce takich prac pojawiają się w bliskości Parowozowni.

I właśnie od połowy stycznia w Grodzisku Mazowieckim, obok siedziby firmy Budokrusz S.A. ustawiona została bardzo starannie odbudowana lokomotywa Ty45-2560 (Chrzanów 2560/1950). Pochodzący z PMPPW parowóz grodziska firma zakupiła kilka lat temu w celu odbudowy i wyeksponowania. Prace podjęte przy maszynie trwały kilka miesięcy, a ich efekt jest bardzo pozytywny. Podczas renowacji parowozu najpierw usunięto stare powłoki malarskie a pojazd został zabezpieczony antykorozyjnie. Później zadbano o pełne skompletowanie, i kiedy to było potrzebne, dorabiano brakujące elementy wyposażenia. Części powyginane lub uszkodzone były naprawiane w doskonale wyposażonym warsztacie. Na koniec Ty45-2560 otrzymał staranne malowanie trwałymi lakierami. Transport lokomotywy z bazy, gdzie był odbudowywany, na teren centrali firmy Budokrusz S.A., odbył się na lawetach samochodowych nocą z 10 na 11 stycznia. Na miejscu, po ustawieniu lokomotywy na specjalnie ułożonym odcinku toru, wykonane zostały ostatnie prace – połączono parowóz z tendrem oraz zamontowano komin i osłonę zbieralnika pary (na czas transportu nie były zakładane). Warto dodać, że w końcowych pracach przy renowacji parowozu Ty45-2560, służąc swoją wiedzą, brało udział dwóch naszych Kolegów. Maszyna jest obecnie ustawiona na zamkniętym terenie więc uważamy, że tym bardziej warto poinformować miłośników dawanej kolei, że przybył nowy, starannie odrestaurowany pomnik techniki.

Ty45-2560 i Ty51-140 jeszcze pod parą. Transport Ty45-2560 Ty45-2560 na terenie Budokruszu Odrestaurowane wnętrze Ty45-2560

Drugi odbudowany parowóz – Ty2-220 (Grafenstaden 7875/1943, ostatni przydział MD Skierniewice, później wykorzystywany jako grzejka w Tłuszczu) 22 lutego został ustawiony w Piastowie, w pobliżu przystanku kolejowego. Chociaż maszyna nie jest jeszcze w pełni skompletowana i ciągle trwają prace nad aranżacją jej otoczenia, to już teraz stanowi ona ciekawą pamiątkę techniki a przy tym stała się interesującym akcentem w przestrzeni miejskiej Piastowa.

(ipa)

Ty2-220 Ty2-220

Gościliśmy Marszałka Województwa Łódzkiego

a7308773_0 Samorząd Województwa Łódzkiego od 2011 r. jest jednym z kluczowych partnerów w dziele rewitalizacji skierniewickiej Parowozowni i adaptacji jej do nowej, muzealnej funkcji. Dzięki zarządom i radnym trzech jego kadencji na prace remontowe przy budynkach naszego kompleksu trafiło aż 432 137 zł. Jest to około 1/4 ogólnych wydatków naszego Stowarzyszenia na ten cel. Dlatego szczególnie miło nam było gościć we wtorek 6 lutego 2024 r. Pana Grzegorza Schreibera – marszałka województwa łódzkiego. Była to okazja do podziękowania za okazane dotąd przez samorząd wsparcie, zapoznania Pana Marszałka z naszymi zbiorami oraz podyskutowania na temat kolejnych wyzwań stojących przed nami w najbliższych latach. Nasz Gość skorzystał również z okazji do obejrzenia praktycznie całego kompleksu skierniewickiej „szopy”.

a7308721 a7308847

Zdjęcia wizyty publikujemy dzięki uprzejmości Łódzkie.pl

Zmarł Bogdan Pokropiński

bpookropinski_bw Z ogromnym żalem przyjęliśmy informację, że pod koniec stycznia 2024 r. zmarł Bogdan Pokropiński (1934-2024) – autor i pionier licznych publikacji z zakresu historii polskiego kolejnictwa, a przede wszystkim członek honorowy naszego Stowarzyszenia.

Msza żałobna za jego duszę odbędzie się w dniu 9 lutego 2024 r. o godzinie 13.20 w drewnianym kościele na Cmentarzu Bródnowskim w Warszawie. Po niej nastąpi odprowadzenie do grobu rodzinnego.

Opracowaliśmy listę przedwojennych wagonów do przewozu ptactwa domowego

20230703_170847 Przy okazji poszukiwań informacji o naszej „gęsiarce” dotarliśmy w sanockim oddziale Archiwum Państwowego w Rzeszowie do akt dotyczących produkcji tego typu taboru. Efektem tej kwerendy jest częściowy wykaz wagonów do przewozu ptactwa domowego wyprodukowanych w latach 1927-1934 opracowany przez naszego Kolegę dra Ariela Ciechańskiego. W miarę pozyskiwania kolejnych informacji będziemy starali się oczywiście go uzupełniać – zwłaszcza o informacje o partii pierwszych 15 wagonów, o których dziś tylko wiemy, że dostarczyła je w 1927 r. również fabryka sanocka. Z naszym nowym opracowaniem możecie się zapoznać bezpośrednio w dziale Biblioteka.

Przy okazji uzupełnieniu o kilkadziesiąt numerów uległ Niepełny spis wagonów-cystern według numeracji PKP.

Ruszyła rozbudowa wystawy urządzeń sterowania ruchem kolejowym

416873895_3761567477446247_8852595927178239558_n Na przełomie 2023 i 2024 r. przystąpiliśmy do planowanej od wiosny ubiegłego roku rozbudowy wystawy urządzeń sterowania ruchem kolejowym (usrk). Poprzedziło to przygotowanie zastępczych pomieszczeń magazynowych, do których przemieściliśmy tuż przed końcem 2023 r. jedną ze składowanych w częściach central telefonicznych. Kolejnym ruchem była reorganizacja w samym pomieszczeniu ekspozycyjnym – trzeba było zabezpieczyć eksponaty oraz przenieść zaplecze magazynowo-warsztatowe. To otworzyło pole do wyburzenia zbędnych już ścian ograniczających nam możliwości rozwój wystawy. Nastąpi ono już wkrótce – a w maju udostępnimy Państwu większą powierzchnię, na której znajdą się również kolejne, nowe i interesujące eksponaty związane nie tylko z usrk oraz z szeroko pojętą automatyką kolejową.

20231230_113348 20231230_113345
20240106_103823 416886680_3761567797446215_1066097556371306925_n
W związku przebudową ekspozycja urządzeń sterowania kolejowym jest obecnie całkowicie niedostępna!!!