Sightseeing in Skierniewice Engine Shed in 2025

Dni otwarte 4-5 maja 2024

We would like to inform you that the next opportunity for the individual visitors to visit the engine shed is the Railway Night of Museums on 24th May 2025 (18:00-24:00). The full schedule of events in the Shed is available in the events calendar.

Organized groups can visit the Shed outside of the scheduled events after prior arrangement with the tour coordinator. To arrange the date of the visit please call us (Sławomir Sidor, tel. 730 181 323) or contact us via email at zwiedzanie@psmk.org.

Please note that we are a non-profit organization without a full-time employees. Therefore, there is no possibility to visit the shed without the prior arrangement with the guide or tour coordinator.

 

Zwiedzanie Parowozowni Skierniewice (sezon 2025)

Dni otwarte 4-5 maja 2024

Szanowni Państwo,

informujemy uprzejmie, że w przypadku turystów indywidualnych najbliższym planowanym terminem zwiedzania Parowozowni Skierniewice są Dni Otwarte, 5 i 6 lipca 2025 r. w godzinach 11:00-15:00.

Daty kolejnych takich wydarzeń, w trakcie których będzie można odwiedzić nasz obiekt znajdziecie Państwo w Kalendarzu Imprez.

Natomiast grupy zorganizowane, chcące zwiedzać nasz obiekt, przyjmujemy w miarę możliwości na bieżąco. Wymaga to jedynie wcześniejszego umówienia wizyty telefonicznie (kol. Sławomir Sidor, tel. 730 181 323) lub korespondencyjnie na adres e-mail: zwiedzanie@psmk.org.pl.

UWAGA!!! Jesteśmy organizacją pozarządową nie posiadającą etatowych pracowników. Z tego powodu poza wskazanymi terminami nie ma możliwości odwiedzin Parowozowni ad hoc bez uprzedniego umówienia się z naszym przewodnikiem!

Rocznicowa sobota

Ostatnia sobota, 14 czerwca, minęła pod znakiem obchodów 180. rocznicy uruchomienia pierwszego odcinka Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Tego dnia mogliście spotkać nas na aż dwóch wydarzeniach współorganizowanych wraz z Fundacją Grupy PKP.

Rano nasz kolega Marek Moczulski oprowadzał wszystkich zainteresowanych po Starych Powązkach, szlakiem grobów osób związanych z koleją. Przy tej okazji złożyliśmy wieńce i znicze pod grobem najważniejszej dla wiedenki postaci – jej projektanta i budowniczego, Stanisława Wysockiego.

180. rocznica otwarcia pierwszego odcinka Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, spacer po Starych Powązkach 180. rocznica otwarcia pierwszego odcinka Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, pod grobem Stanisława Wysockiego

Po południu natomiast uczestniczyliśmy w rocznicowych obchodach w Grodzisku Mazowieckim. Na towarzyszącej temu wydarzeniu konferencji „Wiedenka wczoraj i dziś”, nasze Stowarzyszenie reprezentował Andrzej Paszke wykładem „Jak kolej zawitała nad Wisłę?”.

180. rocznica otwarcia pierwszego odcinka Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, obchody w Grodzisku Mazowieckim 180. rocznica otwarcia pierwszego odcinka Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, konferencja

Uczestnikom i organizatorom dziękujemy za niezapomniane wydarzenia, a Was zapraszamy na obchody 180-lecia dotarcia Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej do Skierniewic 4 i 5 października!

III Wystawa Makiet Kolejowych na dworcu Łódź Fabryczna

Już po raz trzeci dworzec Łódź Fabryczna gościł doroczną Wystawę Makiet Kolejowych, w tym roku połączoną z Kolejowym Dniem Dziecka. Przez dwa dni, 31 maja i 1 czerwca, wydarzenie przyciągnęło ponad 30 tysięcy odwiedzających. Oczywiście my też tam byliśmy! Mogliście nas spotkać na stoisku Industrialne Łódzkie, gdzie wraz z kolegami z Kolei Wąskotorowej Rogów-Rawa-Biała i Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi promowaliśmy inicjatywę zrzeszającą placówki muzealne o tematyce przemysłowej i transportowej z regionu łódzkiego. Najważniejszy jednak był nasz wkład w towarzyszącą wydarzeniu wystawę współczesnego i historycznego taboru kolejowego – po raz pierwszy od lat mieliśmy okazję wystawić poza Parowozownią jeden z naszych eksponatów – świeżo odrestaurowaną przez firmy EL-IN i MBC przewoźną podstację trakcyjną produkcji ASEA. Pojazd cieszył się niemałym zainteresowaniem reprezentując niespotykany już rodzaj specjalistycznego składu kolejowego.

Organizatorom (PKP Intercity i Łódzkiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych) oraz zwiedzającym dziękujemy za niezapomniane wydarzenie!

III Wystawa makiet kolejowych i Kolejowy Dzień Dziecka, Łódź Fabryczna III Wystawa makiet kolejowych i Kolejowy Dzień Dziecka, Łódź Fabryczna
III Wystawa makiet kolejowych i Kolejowy Dzień Dziecka, Łódź Fabryczna III Wystawa makiet kolejowych i Kolejowy Dzień Dziecka, Łódź Fabryczna
III Wystawa makiet kolejowych i Kolejowy Dzień Dziecka, Łódź Fabryczna III Wystawa makiet kolejowych i Kolejowy Dzień Dziecka, Łódź Fabryczna
III Wystawa makiet kolejowych i Kolejowy Dzień Dziecka, Łódź Fabryczna III Wystawa makiet kolejowych i Kolejowy Dzień Dziecka, Łódź Fabryczna
III Wystawa makiet kolejowych i Kolejowy Dzień Dziecka, Łódź Fabryczna III Wystawa makiet kolejowych i Kolejowy Dzień Dziecka, Łódź Fabryczna

Rekordowe otwarcie sezonu

Sezon turystyczny 2025 w Parowozowni Skierniewice rozpoczęty! I to w jakim stylu – 3 i 4 maja odwiedziło nas dokładnie 1439 osób! Jest to rekordowa frekwencja, zwłaszcza jak na pierwsze w sezonie dni otwarte, która bije na głowę nawet nasze najpopularniejsze wydarzenia, takie jak Noc Muzeów czy dni otwarte w trakcie Skierniewickiego Święta Kwiatów, Owoców i Warzyw. Cieszy nas także, że coraz więcej turystów decyduje się przyjechać do nas pociągiem i korzysta z oferty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej darmowego powrotu na bilet podstemplowany na wejściu do Parowozowni.

Wszystkim odwiedzającym serdecznie dziękujemy za tak liczne przybycie i zapraszamy ponownie, już 24 maja, na Kolejową Noc Muzeów.

Dni otwarte, maj 2025

Życzenia wielkanocne

Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości oraz wesołego Alleluja
życzą
Członkowie, Wolontariusze oraz Zarząd Główny Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei

Życzenia wielkanocne

Dotacje w 2025 roku

Jak już dobrze wiecie z naszych relacji, najkosztowniejszym aspektem posiadania własnej Parowozowni jest bieżące utrzymanie i remonty zabudowań. Dlatego miło jest nam podzielić się z Wami informacją o otrzymanych w tym roku dotacjach, które pozwolą nam kontynuować prace nad rekonstrukcją świetlika hali wachlarzowej (tym razem nad kanałem nr 12) oraz podratować znajdujący się w coraz gorszym stanie dach hali maszyn i nad kanałem nr 1 hali wachlarzowej. Na dotacje o łącznej wysokości 222576,72 zł składają się dofinansowania od Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (177576,72 zł), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego (25369,95 zł) oraz Urzędu Miasta Skierniewice (20000 zł).

Otrzymanie dofinansowań nie byłoby możliwe bez wkładu własnego, który w całości pochodzi z Waszego 1,5% podatku. Dlatego w imieniu naszym i weteranów żelaznych szlaków, którym zapewnimy, przysłowiowy i dosłowny, dach nad głową – dziękujemy Wam i organizacjom wspierającym nasze działania!

Remont dachu hali maszyn

U progu Nowego Roku

Nowy rok tuż-tuż, a więc pora na nasze tradycyjne podsumowanie osiągnięć i ważnych wydarzeń z ostatnich 12 miesięcy.

Nasz mały bilans rozpoczniemy od kluczowej dla nas kwestii remontów budynków Parowozowni, bez których nie było by mowy o utrzymywaniu jakiejkolwiek kolekcji taboru. Tradycyjnie już priorytetowym frontem naszych działań jest rozłożony na kilka lat remont dachu i świetlika hali wachlarzowej. Pod koniec września mogliśmy ogłosić zakończenie tegorocznego etapu prac – remontu świetlika nad kanałem 10 i 11. Równocześnie jest to dla nas ważny „kamień milowy”, ponieważ już połowa hali – od tzw. przybudówki łowickiej do dzielącej halę na pół ściany ogniowej – jest pod szkłem. Koszt prac w wysokości ponad 226 tys. zł został pokryty z otrzymanych dofinansowań ze środków publicznych: 100 tys. zł z dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, 38 tys. zł z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz 20 tys. zł otrzymanego od Urzędu Miasta Skierniewice. Nie mniej ważny był także wkład własny sfinansowany z przekazanego przez Was 1,5% podatku za 2023 r.

Remont świetlika, stan na sierpień 2024 Remont świetlika, materiały Stan remontu świetlika na wrzesień 2024

Oczywiście przy tak dużym obiekcie należy liczyć się z interwencjami w innych zabudowaniach, pierwotnie nie ujętych w planach remontów. Tak też było i w tym roku, gdy późną jesienią wytypowaliśmy do pilnego remontu fragment dachu hali maszyn o powierzchni około 50 metrów kwadratowych. Koszt naprawy (ponad 30 tys. zł) ponownie został pokryty z otrzymanego 1,5% podatku dochodowego. Zarówno remont świetlika jak i naprawę dachu hali maszyn sprawnie i profesjonalnie zrealizowała sprawdzona przez nas firma TORBUD.

Remont dachu hali maszyn, etap 1 Remont dachu hali maszyn, etap 1 Remont dachu hali maszyn, etap 1

Postęp w remontach dachów zaczyna wreszcie odblokowywać kolejne fronty prac. Dobrym przykładem jest przegląd i uruchomienie oświetlenia wewnątrz hali wachlarzowej, które nie było możliwe dopóki instalacja nie była zabezpieczona przed wpływem warunków atmosferycznych. W pierwszej kolejności, niejako na próbę, nasi wolontariusze zajęli się uruchomieniem sygnalizacji napięcia w sieci na kanale 2 – reliktu z krótkiego epizodu elektryfikacji Parowozowni. Pod koniec listopada żmudny proces przeglądu i naprawy poszczególnych elementów sygnalizacji został uwieńczony sukcesem, a w hali po latach ponownie rozbrzmiał dzwonek ostrzegawczy oraz charakterystyczne buczenie elektromechanicznych wskaźników załączenia napięcia.

Uruchomienie sygnalizacji napięcia w sieci trakcyjnej, naprawa przyłącza sygnalizatora karzełkowego sygnalizacja_napiecia01 sygnalizacja_napiecia02

Budynki, budynkami, a co z tak lubianymi przez wszystkich pracami przy taborze? Oczywiście i w tym roku możemy pochwalić się postępami i w tej dziedzinie.

Zdecydowanie najbardziej spektakularna jest kontynuowana w tym roku renowacja składu przewoźnej podstacji trakcyjnej produkcji ASEA. Jak pamiętacie, w 2023 roku firmy EL-IN oraz MBC Sławomir Ceroń zrealizowały pierwszą część tego projektu, czyli kompleksowy remont wagonu prostowniczego. W tym roku nasi partnerzy skupili się na wagonie rozdzielni, w którym zakres prac był znacznie szerszy. Konieczna była niemal całkowita wymiana zewnętrznego poszycia, przy którego usuwaniu odkryliśmy oryginalną proweniencję wagonu. Podobnie jak w przypadku wagonu prostowniczego, nasi partnerzy postawili sobie za cel odnowienie wnętrza wagonu i przystosowania go dla zwiedzających przez zastąpienie części pokryw szaf aparatowych osłonami z przezroczystej pleksi. Pomimo ogromu zadań, już we wrześniu oba wyremontowane wagony, teraz w docelowym, zielonym malowaniu, zostały po raz pierwszy od lat zestawione w kompletny skład. Pomimo nastania zimowej pory, prace wykończeniowe są dalej kontynuowane.

Podstacja trakcyjna ASEA, renowacja wagonu rozdzielni, stan na kwiecień 2024. Podstacja trakcyjna ASEA, wnętrze wagonu rozdzielni, stan na kwiecień 2024. Podstacja trakcyjna ASEA, renowacja wagonu rozdzielni, laserowe usuwanie farby
Podstacja trakcyjna ASEA, stan na grudzień 2024. Podstacja trakcyjna ASEA, renowacja wagonu rozdzielni, stan na wrzesień 2024. Podstacja trakcyjna ASEA, wnętrze wagonu prostowniczego, stan na grudzień 2024.

Nie możemy też zapominać o renowacjach przeprowadzanych własnymi siłami. Zapewne do najbardziej widocznych należy renowacja naszego wyjątkowego, bo szerokotorowego, parowozu Ty23-273, wszak lokomotywa jest widoczna dla każdego podróżnego mijającego naszą Parowozownię. W tym roku zamknęliśmy ważny etap jakim jest rekonstrukcja poszycia walczaka. Tym samym do poziomu pomostu parowóz zaczyna odzyskiwać dawny blask, a my możemy przejść do dalszych prac przy renowacji podwozia. Jeszcze przed nastaniem zimy zdążyliśmy zabezpieczyć budkę maszynisty przez uzupełnienie brakującego oszklenia. Niedaleko Ty23 postępuje kolejna renowacja, tym razem węglarki typu CIIa. Tegoroczne wysiłki miały na celu przede wszystkim wyprostowanie słupków nadwozia, dzięki czemu wagon odzyska właściwą „geometrię”. Odbudowa tego wagonu jest niemałym wyzwaniem biorąc pod uwagę lata intensywnej eksploatacji, które odcisnęły swoje piętno na pojeździe. Zależy nam jednak, aby w naszej kolekcji znalazł się choć jeden odrestaurowany wagon towarowy przedwojennej (1927) polskiej konstrukcji.

Renowacja parowozu Ty23-273 Renowacja parowozu Ty23-273 Renowacja parowozu Ty23-273

Nasi wolontariusze zajmujący się „wirtualnym” taborem, także mogą pochwalić się dość istotnym sukcesem. W tym roku koledzy zakończyli pracę nad budową nowego symulatora elektrowozu ET22 opartego o pulpit i cześci prawdziwej lokomotywy. Pulpit miał swoją premierę w trakcie wrześniowych dni otwartych i cieszył się dużym zainteresowaniem, obok istniejącego już symulatora lokomotywy ST42. Uruchomienie nowego pulpitu było także okazją do nawiązania współpracy z twórcami symulatora Train Driver 2, którzy mogli przetestować na nim opracowywany przez siebie protokół komunikacyjny.

Symulator lokomotywy ET22 Dni otwarte, wrzesień 2024, symulator ET22 Zespół opracowujący protokół komunikacyjny do symulatora Train Driver 2.

Nasza ekipa opiekująca się wystawą urządzeń sterowania ruchem kolejowym także nie próżnowała. Rok rozpoczęliśmy od kolejnej rewolucji w układzie wystawy – pod młotek poszła kolejna ściana, a tym samym pomieszczenie odzyskało dawne gabaryty. Od razu przystąpiliśmy też do aranżacji pozyskanej przestrzeni. Przede wszystkim zainaugurowaliśmy nowy dział poświęcony urządzeniom informacji pasażerskiej. Dominującym jego elementem jest kompletny system tablic paletowych produkcji ZPA Pragotron, czyli kojarzone niemal przez wszystkich podróżnych charakterystyczne „klapki”. Elementy systemu udało nam się pozyskać jeszcze w zeszłym roku po jego demontażu z dworca Łódź Kaliska. Dzięki naszym wolontariuszom i kolegom z zaprzyjaźnionych stowarzyszeń jeszcze przed sezonem turystycznym udało nam się uruchomić podstawowe funkcje systemu, a nawet odtworzyć małą sieć zegarową. Kolejnym nowym dodatkiem do wystawy jest też unikalna nastawnica elektromechaniczna produkcji Orenstein&Koppel ze stacji Opole Główne. Uruchomienie tej nastawnicy będzie jednak wymagało od nas znacznie więcej czasu i wysiłku. Obok nowych eksponatów toczą się także prace nad kilkoma długoterminowymi projektami mającymi na celu uruchomienie kolejnych nastawnic. W tym roku skupiliśmy się na renowacji naszej największej nastawnicy mechanicznej scentralizowanej oraz na budowie nowych stojaków i układów elektrycznych do nastawnicy przekaźnikowej, która doczekała się także nowego pulpitu przystosowanego pod nowy układ stacji.

Wyburzanie ścianek działowych magazynku Montaż tablic Pragotron Tablice peronowe, kontrolne i pulpit sterujący systemu ZPA Pragotron
Zegar wtórny Polmatik Chronopas Nastawnica elektromechaniczna Orenstein&Koppel z Opola Głównego Renowacja aparatu blokowego nastawnicy scentralizowanej

Na koniec podsumujmy tegoroczne wydarzenia w Parowozowni. Oczywiście najważniejszą formą udostępniania naszej placówki pozostaje cykl comiesięcznych dni otwartych. Zachowaliśmy przy tym zeszłoroczną formułę umożliwiającą zwiedzającym bezpłatny wstęp do Parowozowni zarówno w pierwszą sobotę jak i niedzielę miesiąca. Ponownie także, dzięki współpracy z Łódzką Koleją Aglomeracyjną, zainteresowani odwiedzeniem Parowozowni mieli możliwość skorzystania z oferty bezpłatnego powrotu na bilet ŁKA podstemplowany w Parowozowni w trakcie dni otwartych. Wyjątkowo w tym roku najpopularniejszym wydarzeniem okazała się Noc Muzeów, która przebiła liczbą zwiedzających (884 osoby) typowego „rekordzistę” jakim jest weekend w trakcie Święta Kwiatów, Owoców i Warzyw (660 osób).

Sierpniowe dni otwarte 2024 Kolejowa Noc Muzeów 2024, Chornický železniční klub Dni otwarte 4-5 maja 2024

Nie zabrakło też innych imprez, które powoli wchodzą na stałe do kalendarza wydarzeń w Parowozowni: organizowanej przez Miasto Skierniewice gali nagród Parowozy Kultury oraz współorganizowanego ze Stowarzyszeniem Jazzowym Swing koncertem „Jazz w Parowozowni”. Tradycyjnie też, poza dniami otwartymi jesteśmy otwarci dla zorganizowanych grup zwiedzających, zarówno małych jak i dużych, czego przykładem była wrześniowa rowerowa wycieczka ponad 120 osób (uczniów klas 1-3 wraz z rodzicami) ze skierniewickiej Szkoły Podstawowej nr 1.

Dni otwarte, wrzesień 2024 Koncert wycieczka_sp1

Na koniec sezonu turystycznego mogliśmy zarejestrować, może nie rekordowy, ale solidny wynik 4892 zwiedzających. Mniejsza niż w 2023 roku frekwencja jest dla nas motywacją do intensywniejszej pracy nad promocją, choć uświadamia nam też, że czasami potrzebny jest ten przysłowiowy łut szczęścia do pogody, która w tym roku nam nie dopisywała.

Skoro mowa o promocji, nie możemy nie napomknąć o naszych „gościnnych występach” na różnych wydarzeniach o tematyce kolejowej lub turystycznej. W tym roku mogliście spotkać nas zachęcających do odwiedzenia Parowozowni jak i innych placówek szlaku Industrialne Łódzkie tradycyjnie w trakcie Międzynarodowych Targów Turystyki w Zabrzu, ale także na organizowanej przez Łódzki Klub Modelarzy Kolejowych wystawie makiet kolejowych na dworcu Łódź Fabryczna, w trakcie Warszawskiej Nocy Muzeów w Stacji Muzeum oraz podczas Festiwalu Nauki Akademii Nauk Stosowanych Stefana Batorego. Nasi koledzy byli także przewodnikami w tracie dorocznego spaceru po Starych Powązkach oraz wygłaszali prelekcje m.in. w trakcie inaugurującej obchody 180-lecia Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej konferencji „Kulturowe znaczenie DŻWW”.

Noc Muzeów na Stacji Muzeum, stoisko Industrialne Łódzkie i PSMK Wystawa makiet kolejowych na dworcu Łódź Fabryczna, stoisko Industrialne Łódzkie spacer_powazki_z_reymontem_w_tle01

Na koniec naszego podsumowania, chcielibyśmy gorąco podziękować członkom i wolontariuszom naszego Stowarzyszenia za zapał i wysiłek wkładany w utrzymywanie i rozwijanie Parowozowni o każdej porze roku. Chcielibyśmy podziękować także Wam: darczyńcom, których datki małe i duże pozwalają nam na realizowanie znacznie śmielszych przedsięwzięć i remontów oraz zwiedzającym, dzięki którym Parowozownia Skierniewice stała się istotnym punktem na turystycznej mapie regionu.

Pozostaje nam jeszcze życzyć Wam (i sobie :) ) wszelkiej pomyślności w Nowym Roku! Do zobaczenia!

Wesołych świąt!

Życzenia bożonarodzeniowe

Jesienne remonty

Obok zaplanowanych, długoterminowych remontów budynków Parowozowni, na bieżąco musimy śledzić i reagować na pogarszający się stan obiektów pierwotnie nie ujętych w naszych planach. Tak też było tej jesieni, gdy wytypowaliśmy do pilnego remontu fragment dachu hali maszyn o powierzchni około 50 metrów kwadratowych. W ciągu paru tygodni z pracami uporała się sprawdzona już przez nas firma Torbud, całkowicie wymieniając poszycie na najbardziej zdegradowanym odcinku dachu, tym samym zabezpieczając wnętrze hali przed pierwszymi większymi śniegami.

Naprawa nie byłaby możliwa bez Waszej pomocy – całość kosztów naprawy (ponad 30 tys. zł) została pokryta z otrzymanego w tym roku 1,5% podatku dochodowego. Serdecznie dziękujemy!

Remont dachu hali maszyn, etap 1 Remont dachu hali maszyn, etap 1 Remont dachu hali maszyn, etap 1 Remont dachu hali maszyn, etap 1