Ekipa SRK znowu w akcji
Po dłuższej przerwie spowodowanej obostrzeniami związanymi z pandemią, nasza ekipa opiekująca się wystawą urządzeń sterowania ruchem kolejowym wróciła do prac renowacyjnych. Przede wszystkim skopiliśmy się na dokończeniu rozpoczętych jeszcze w lutym prac nad napędem zwrotnicowym typu lekkiego produkcji VES. Napęd, choć w pełni sprawny elektrycznie i mechanicznie, wymagał dokładnego oczyszczenia, odmalowania i regeneracji niektórych podzespołów. Szczególnym wyzwaniem okazała się naprawa integralnego elementu napędu – sprzęgła z tarczą sterującą. Jest to jeden z tych elementów który trudno rozłożyć, a jeszcze trudniej złożyć. Szczęśliwie kolejne etapy renowacji okazały się znacznie mniej stresujące i na początku lipca odnowiony i złożony napęd przeszedł pierwsze próby biegowe.
Poniższy film prezentuje niektóre etapy renowacji napędu:
Drugim eksponatem, nad którym kontynuowaliśmy prace była komora pasa świetlnego. Będzie ona stanowiła uzupełnienie drugiego sygnalizatora pięciokomorowego znajdującego się na wystawie. Sam sygnalizator (wcześniej egzemplarz szkoleniowy w jednym z techników) wymagał znacznych przeróbek podstawy, umożliwiających zainstalowanie dodatkowej komory. Sam pas świetlny nie nastręczał nam większych problemów w naprawie.
W trakcie ostatniego „posiedzenia” udało się też osiągnąć kolejny kamień milowy. Tarcza ostrzegawcza, której renowacja rozpoczęła się jeszcze w zeszłym roku, stanęła wreszcie do pionu. Przygotowana w lutym stalowa podstawa spełniła nasze oczekiwania i pomimo znacznego ciężaru sygnalizator jest teraz stabilnie i bezpiecznie zamocowany. Przed nami jeszcze montaż elementów optycznych oraz instalacji elektrycznej tarczy, ale już myślimy o powrocie do prac nad nastawnicą kluczową.