Ekipa SRK znowu w akcji

Po dłuższej przerwie spowodowanej obostrzeniami związanymi z pandemią, nasza ekipa opiekująca się wystawą urządzeń sterowania ruchem kolejowym wróciła do prac renowacyjnych. Przede wszystkim skopiliśmy się na dokończeniu rozpoczętych jeszcze w lutym prac nad napędem zwrotnicowym typu lekkiego produkcji VES. Napęd, choć w pełni sprawny elektrycznie i mechanicznie, wymagał dokładnego oczyszczenia, odmalowania i regeneracji niektórych podzespołów. Szczególnym wyzwaniem okazała się naprawa integralnego elementu napędu – sprzęgła z tarczą sterującą. Jest to jeden z tych elementów który trudno rozłożyć, a jeszcze trudniej złożyć. Szczęśliwie kolejne etapy renowacji okazały się znacznie mniej stresujące i na początku lipca odnowiony i złożony napęd przeszedł pierwsze próby biegowe.

Napęd zwrotnicowy VES przed renowacją Sprzęgło napędu zwrotnicowego Sprzęgło napędu zwrotnicowego przygotowane do malowania Zmontowane sprzęgło napędu zwrotnicowego Napęd zwrotnicowy VES po montażu Napęd zwrotnicowy VES po montażu

Poniższy film prezentuje niektóre etapy renowacji napędu:

Drugim eksponatem, nad którym kontynuowaliśmy prace była komora pasa świetlnego. Będzie ona stanowiła uzupełnienie drugiego sygnalizatora pięciokomorowego znajdującego się na wystawie. Sam sygnalizator (wcześniej egzemplarz szkoleniowy w jednym z techników) wymagał znacznych przeróbek podstawy, umożliwiających zainstalowanie dodatkowej komory. Sam pas świetlny nie nastręczał nam większych problemów w naprawie.

Pas świetlny przed renowacją Malowanie pasa świetlnego i tarczy tłowej Przygotowanie podstawy sygnalizatora Odmalowany pas świetlny Ustawiony pas świetlny

Ustawiona tarcza ostrzegawcza

W trakcie ostatniego „posiedzenia” udało się też osiągnąć kolejny kamień milowy. Tarcza ostrzegawcza, której renowacja rozpoczęła się jeszcze w zeszłym roku, stanęła wreszcie do pionu. Przygotowana w lutym stalowa podstawa spełniła nasze oczekiwania i pomimo znacznego ciężaru sygnalizator jest teraz stabilnie i bezpiecznie zamocowany. Przed nami jeszcze montaż elementów optycznych oraz instalacji elektrycznej tarczy, ale już myślimy o powrocie do prac nad nastawnicą kluczową.

Na górę strony