1,5% dla PSMK 2025 wersja robocza

Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, od 38 lat działające na rzecz ochrony zabytków polskiego kolejnictwa, posiada status Organizacji Pożytku Publicznego. Od 2023 r. – zgodnie z prawem – macie Państwo możliwość przeznaczyć 1,5% podatku dla Naszego Stowarzyszenia.

Ponieważ od 2019 r. zmienił się sposób składania rocznych zeznań podatkowych szczególnie apelujemy do Państwa o skorzystanie z przysługującego prawa przekazania 1,5% podatku i uwzględnienia PSMK w formularzu wypełnionym automatycznie przez Urząd Skarbowy. Aby nas wesprzeć wystarczy w akceptowanym lub wypełnianym przez Państwa formularzu PIT uzupełnić dwie rubryki:

Numer KRS: 0000216091

Wnioskowana kwota: wyliczona zgodnie z odrębnymi przepisami

Bardziej szczegółowo o przekazywaniu 1,5% za pomocą platformy Twój e-PIT piszemy tutaj.

W rozpoczynającym się 2025 roku, uzyskane dzięki Państwa wsparciu środki zamierzamy przeznaczyć podobnie jak w latach ubiegłych przede wszystkim na wkłady własne do dotacji na remont obiektów Parowozowni – głównie zaś na wymianę poszycia dachów kolejnych budynków kompleksu Parowozowni, w tym kontynuację odbudowy świetlika hali wachlarzowej!
W zależności od możliwości finansowych i wyników konkursów na realizację zadań publicznych, w których chcemy brać udział, jesteśmy gotowi do rozpoczęcia robót przy kolejnych obiektach kompleksu Parowozowni.
Ponadto zamierzamy też kontynuować prace przy polskiej węglarce z 1927 r. i szwedzkiej przewoźnej podstacji trakcyjnej z 1948 r., wystawach tematycznych dotyczących urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej oraz symulatorach lokomotyw i makiecie.
Wyciągając wnioski z obserwacji poczynionych w 2023 r. i 2024 r., w sezonie turystycznym 2025 utrzymamy naszą rozbudowaną ofertę dla turystów indywidualnych w postaci niezmienionej.


W jaki sposób wykorzystaliśmy środki z 1,5% podatku, które trafiły do nas w 2024 roku??

Dzięki Państwa życzliwości w 2024 roku z darowizn 1,5% podatku uzyskaliśmy kwotę 81 205,40 zł, którą wydatkowaliśmy jak najbardziej racjonalnie, na najpotrzebniejsze cele.
(do czasu sporządzenia sprawozdania finansowego za 2024 rok wskazane poniżej kwoty nie są ostateczne i mogą ulec korektom).

Najważniejszym elementem naszej działalności były już tradycyjnie remonty zabytkowych obiektów kompleksu Parowozowni. Rok 2024 pod tym względem należał do bardzo intensywnych. Na wsparte ze środków publicznych zadania związane z rewitalizacją budynków wydatkowaliśmy ogółem 226 160,39 zł.

Stan remontu świetlika na wrzesień 2024

Tradycyjnie już, priorytetowym frontem naszych działań był rozłożony na kilka lat remont dachu i świetlika hali wachlarzowej. Pod koniec września mogliśmy ogłosić zakończenie tegorocznego etapu prac – remontu świetlika nad kanałem 10 i 11. Równocześnie jest to dla nas ważny „kamień milowy”, ponieważ już połowa hali – od tzw. przybudówki łowickiej do dzielącej halę na pół ściany ogniowej – jest pod całkowicie nowym szklanym i szczelnym świetlikiem (11 stanowisk postojowych). Koszt prac w wysokości ponad 226 tys. zł został pokryty z otrzymanych dofinansowań ze środków publicznych: 100 tys. zł z dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, 38 tys. zł z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz 20 tys. zł otrzymanego od Urzędu Miasta SkierniewiceNie mniej ważny był także wkład własny do ww. dotacji, który sfinansowaliśmy z przekazanego przez Was 1,5% podatku za 2023 r. W ten sposób środki z 1,5% (tak jak napisaliśmy wyżej, Urzędy Skarbowe przelały nam 81 205,40 zł) pomnożyliśmy ponad trzykrotnie realizując łącznie cztery zadania publiczne! 

Dotacja Wartość realizowanego projektu Wkład własny pochodzący z 1%
Rewitalizacja i przystosowanie do celów muzealnych
Parowozowni Skierniewice – prace ratownicze polegające na kontynuacji remontu zniszczonego dachu XIX-wiecznej hali parowozowej  (odbudowa świetlika dachowego nad kanałem 10) 
115 037,98 zł 57 037,98 zł
Adaptacja zabytkowej Parowozowni do celów muzealnych i realizacji projektów kulturalnych (odbudowa świetlika dachowego nad kanałem 10)
Rewitalizacja i przystosowanie do celów muzealnych Parowozowni Skierniewice – prace ratownicze polegające na kontynuacji remontu zniszczonego dachu XIX. hali parowozowej (odbudowa świetlika dachowego nad jednym kanałem – nr 11) 111 122,41 zł 11 122,41 zł
„Pociąg stuletni PSMK” – II etap prac przy odbudowie polskiej węglarki z 1927 r. uzupełniającej skład pociągu 11 630,94 zł 5 630,94 zł
Suma 237 791,33 zł 73 791,33

Remont dachu hali maszyn, etap 1

Oczywiście przy tak dużym obiekcie należy liczyć się z interwencjami w innych zabudowaniach, pierwotnie nie ujętych w planach remontów. Tak też było i w tym roku, gdy późną jesienią wytypowaliśmy do pilnego remontu fragment dachu hali maszyn o powierzchni około 50 metrów kwadratowych. Koszt naprawy (ponad 30 tys. zł) został pokryty m.in. z otrzymanego 1,5% podatku dochodowego.

sygnalizacja_napiecia01

Postęp w remontach dachów zaczyna wreszcie odblokowywać kolejne fronty prac. Dobrym przykładem takich działań niech będzie wykonany przez nas przegląd i uruchomienie części oświetlenia wewnątrz hali wachlarzowej, które nie było możliwe dopóki instalacja nie była zabezpieczona przed wpływem warunków atmosferycznych. W pierwszej kolejności, niejako na próbę, nasi wolontariusze zajęli się uruchomieniem sygnalizacji załączania napięcia w sieci trakcyjnej na kanale 2. Pod koniec listopada żmudny proces przeglądu i naprawy poszczególnych elementów sygnalizacji został uwieńczony sukcesem, a w hali po latach ponownie rozbrzmiał dzwonek ostrzegawczy oraz charakterystyczne buczenie elektromechanicznych wskaźników, które dawniej ostrzegały pracowników o załączeniu napięcia w sieci jezdnej – dziś sygnalizacja ta będzie używana jako demonstrator w czasie organizowanych przez Stowarzyszenie wydarzeń.

Podstacja trakcyjna ASEA, stan na grudzień 2024.

Firmy EL-IN oraz MBC Sławomir Ceroń kontynuowały renowację szwedzkiej przewoźnej podstacji trakcyjnej ASEA. W tym roku pracami polegającymi m.in. na wymianie zewnętrznego poszycia i odnowieniu wnętrza objęty był wagon rozdzielnia. Oba wyremontowane wagony (wagon z zespołem prostownikowym i rozdzielnię) zestawiono już w kompletny skład, a prace wykończeniowe będą kontynuowane w 2025 roku. Warto wspomnieć, że w 2024 roku pracowaliśmy także przy jedynym w Polsce szerokotorowym parowozie – Ty23-273, gdzie dokonaliśmy rekonstrukcji blaszanego poszycia kotła parowozu oraz zabezpieczyliśmy budkę maszynisty. Prowadziliśmy również prace nad renowacją Polskiej węglarki typu CIIa zbudowanej w okresie międzywojennym – w trakcie prac przy tym eksponacie skupialiśmy się na przywróceniu właściwej geometrii jej stalowej konstrukcji.

Nowa przestrzeń ekspozycyjna na wystawie USRK

W 2024 roku przygotowaliśmy i prezentowaliśmy odświeżoną wystawę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, co było możliwe dzięki wykonaniu robót budowlanych i powiększeniu kubatury pomieszczenia, w którym mieści się wystawa. Korzystając z większej ilości miejsca wydzieliliśmy strefę dla urządzeń informacji pasażerskiej obejmującą m.in. system tablic paletowych ZPA Pragotron – z dumą możemy przyznać, że nasza wystawa jest jedynym w Polsce miejscem, gdzie można takie urządzenia zobaczyć z bliska, poznać zasady ich działania a także samodzielnie je obsłużyć wyświetlając wybraną relację pociągu.

Chcąc stale zwiększać interaktywną ofertę naszego obiektu, nasi Wolontariusze ukończyli budowę nowego symulatora opierającego się na prawdziwym pulpicie maszynisty pochodzącym z lokomotywy ET22. Symulator został zaprezentowany i udostępniony do wykorzystania przez zwiedzających podczas dni otwartych, tylko dla porządku wspomnimy, że stanowi on uzupełnienie istniejącego i działającego od kilku lat symulatora lokomotywy SM42.

Sierpniowe dni otwarte 2024

Podobnie jak w ubiegłych latach, niezmiennie organizowaliśmy comiesięczne dni otwarte przeznaczone dla wszystkich, którzy chcą odwiedzić i zobaczyć naszą Parowozownię oraz zgromadzone w niej eksponaty. W 2024 roku rekordowym pod względem frekwencji wydarzeniem okazała się Noc Muzeów, która przyciągnęła 884 zwiedzających, a łącznie w całym 2024 roku odwiedziło nas 4892 turystów.


2023

Poniżej zamieszczamy wymagane prawem sprawozdania za 2023 r. opublikowane w ustawowym terminie w bazie Narodowego Instytutu Wolności.


Poniżej udostępniamy sprawozdania merytoryczne i finansowe dotyczące działalności stowarzyszenia w ubiegłych latach opublikowane również (za ostanie lata) w bazie Narodowego Instytutu Wolności.

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

Na górę strony