Wagon kryty z Piotrkowa Tryb. odbudowany!
Blisko 2,5 roku temu informowaliśmy o złożonej akcji ratowania dwóch wagonów towarowych znajdujących się na terenie dawnego Punktu Przeglądów Kontrolnych nieczynnej lokomotywowni w Piotrkowie Trybunalskim. Dość nieoczekiwanie okazało się wtedy po 25 latach, że stanowią one naszą własność. Wówczas typowy pruski wagon kryty pojechał do Krakowa, gdzie miał stanąć jako depozyt PSMK w charakterze pomnika przed siedzibą firmy, która wówczas sfinansowała całe przedsięwzięcie. Wbrew pozorom słuch po wagonie nie zaginął i dziś w momencie, kiedy jego renowacja została niemalże ukończona przyszła pora by wreszcie opisać dalszy ciąg tej niebanalnej historii…
Przypomnijmy, że nowym opiekunem wagonu przez najbliższych ładnych kilka lat jest krakowska firma Radionika sp. z o.o. specjalizująca się w projektowaniu urządzeń, oprogramowaniu oraz systemach przeznaczonych dla służb wykorzystujących do komunikacji środki łączności radiowej. Trzeba przyznać, że podeszła ona do renowacji wagonu z równie wielką starannością jak do produkowanych urządzeń i wzięła na siebie praktycznie generalny remont pojazdu.
Prosto z Piotrkowa Tryb. wagon trafił na teren krakowskiego zaplecza spółki PKP Intercity na Prokocimiu, gdzie były wręcz idealne warunki do realizacji tak szerokiego zakresu prac. Dzięki życzliwości prezesa „Radioniki” wagon z odzysku dostał „nowe” zestawy kołowe wraz z maźnicami i panewkami (przelanymi) oraz równie „nowy” komplet zderzaków (4 szt.) zgodnych z dawnymi normami tak by były w parach – jeden płaski, drugi wypukły. Także wnętrze w jednej połówce zostało przystosowane jak za dawnych lat do przewozów wojskowych – zabudowano gniazda na deski do siedzenia i do oparcia. W suficie przepuszczono przez blachy ochronne kominek do piecyka.
Choć wagon był przystosowany konstrukcyjnie do zamontowania hamulca zespolonego, to ze względu na jego kompletny demontaż, nie zdecydowaliśmy się na odtwarzanie. Zadecydował banalny brak możliwości pozyskania brakujących elementów. W trakcie remontu wagon otrzymał malowanie i oznaczenia z końca lata 1939 r. Gotowy już pojazd został przewieziony drogowym zestawem niskopodwoziowym i ustawiony na specjalnie przygotowanym torze przed siedzibą firmy Radionika w Krakowie przy ul. prof. Michała Życzkowskiego 12. Stanowi wizytówkę firmy wskazującą na kolejowy profil jej działalności.