Kolejny eksponat

Zbiory Stowarzyszenia wzbogaciły się o kolejny eksponat taborowy. Nowym nabytkiem jest czteroosiowy wagon pasażerski 1-2-3 klasy, produkcji niemieckiej, pochodzący z 1929 roku. Wagon należy do grupy niemieckich (DRG) konstrukcji znormalizowanych z okresu 1928-1934, charakteryzujących się pudłem z „kanciasto” cofniętymi do wnętrza drzwiami wejściowymi. Pojazd należy do serii, oznaczanej na DRG typem „ABC4ü-29” i budowanej na potrzeby ruchu dalekobieżnego-ekspresowego oraz międzynarodowego. Na PKP trafił po 1945 roku, a dzisiaj jest jedynym tego typu a jednym z nielicznych z grupy niemieckich konstrukcji z lat 1928-34 egzemplarzem w kraju.

Wagon PSMK otrzymało od przedsiębiorstwa „Ferpol” Sp. z o.o., w którym pojazd ten stał się zbędny po przeniesieniu z Małaszewicz jednej z placówek terenowych. Zdjęcia przedstawiają wagon jeszcze na terenie tej placówki. Należy podkreślić, że jest on w zadowalającym stanie technicznym, nie okradziony i nie – jak to dziś zwykle bywa – zupełnie zdewastowany – „wypruty” ze wszystkiego, co można łatwo spieniężyć. Pojazd, z pomocą pracowników małaszewickiej lokomotywowni, przeszedł rewizję układu biegowego i po oględzinach technicznych został dopuszczony do przewozu z szybkością 50 km/h. Transport wagonu, na odcinku Małaszewicze – Skierniewice odbył się, pod konwojem naszych kolegów, w dwu etapach. W piątek 8 sierpnia – na odcinku Małaszewicze – Łuków a w poniedziałek 11 sierpnia na odcinku Łuków – Skierniewice. Bieg wagonu, dzięki dobremu przeglądowi w Małaszewiczach, był bez zarzutu. Mający 74 lata pojazd szedł miękko (to także z racji bardzo dużej masy własnej – 47 ton!), kto wie czy nie lżej jak nowoczesne wagony pasażerskie ? Łożyska slizgowe również nie sprawiły zawodu. Po przyjeździe do Skierniewic wagon od razu trafił na teren naszej Parowozowni.
Wielkie podziękowania należą się „Ferpolowi” oraz związanym ze swoją tradycją małaszewickim kolejarzom!