Koniec roku na wystawie USRK

Nadszedł czas aby podsumować nasze tegoroczne osiągnięcia także na polu renowacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Pierwszym większym projektem rozpoczętym na samym początku roku była renowacja napędu zwrotnicowego typu lekkiego produkcji VES. Urządzenie już od dłuższego czasu oczekiwało na swoją kolej do remontu. Po wstępnym złożeniu i podłączeniu do nastawnicy suwakowej okazało się, że wszystkie podzespoły są w pełni sprawne mechanicznie i elektrycznie. Niemniej estetyka nowego eksponatu pozostawiała wiele do życzenia, dlatego szybko zabraliśmy się za jego gruntowne oczyszczenie i odmalowanie. Niestety, napęd nie doczekał się w tym roku swojej inauguracji, gdyż w związku z ograniczeniami epidemiologicznymi wystawa USRK pozostała zamknięta dla zwiedzających przez cały sezon.

Napęd zwrotnicowy VES przed renowacją Sprzęgło napędu zwrotnicowego przygotowane do malowania Zmontowane sprzęgło napędu zwrotnicowego Napęd zwrotnicowy VES po montażu

Przy okazji prac nad napędem przekonaliśmy się także o licznych niespodziankach czyhających na nas we wnętrznościach nastawnicy suwakowej jednorzędowej – jednego z czynnych eksponatów na wystawie. Przeszłość nastawnicy jako pomocy naukowej w technikum kolejowym dała się odczuć w postaci licznych prowizorek i brakujących części. Jeden z naszych kolegów, na co dzień zajmujący się projektowaniem kompletnych założeń SRK i równocześnie posiadający największą z nas wszystkich wiedzę na temat urządzeń suwakowych, podjął się mozolnego zadania rekonstrukcji obwodów nastawnicy.

Nastawnica suwakowa w trakcie remontu Nastawnica suwakowa w trakcie remontu

Kolejnym obszarem naszych działań było rozszerzanie kolekcji sygnalizatorów świetlnych. Równolegle trwały prace nad tarczą ostrzegawczą i pasem świetlnym do sygnalizatora pięciokomorowego. Renowację tarczy ostrzegawczej rozpoczęliśmy jeszcze podczas obozów wolontariackich w 2019 roku, w trakcie których została ona oczyszczona, odmalowana i przygotowana do montażu. Kolejnym krokiem było skonstruowanie solidnej podstawy pod sygnalizator. Po ustawieniu tarczy „do pionu” dalej mieliśmy już z górki i w połowie sierpnia sygnalizator podał swój pierwszy od wielu lat sygnał Os1. Komora pasa świetlnego była znacznie skromniejszym przedsięwzięciem, niemniej stanowi doskonałe uzupełnienie znajdującego się już na wystawie semafora świetlnego. Docelowo oba sygnalizatory zostaną włączone do obwodów nastawnicy przekaźnikowej umożliwiając prezentację następstwa sygnałów na tarczy ostrzegawczej, semaforze wjazdowym i wyjazdowym.

Malowanie elementów sygnalizatorów Sygnalizator z pasem świetlnym Tarcza ostrzegawcza w trakcie montażu Tracza ostrzegawcza

Oczywiście to nie koniec naszych przygód z sygnalizacją świetlną. Dalszego ciągu renowacji doczekał się wreszcie sygnalizator karzełkowy, pierwotnie zlokalizowany przy torze nr 1 hali wachlarzowej. Niestety dalsze prace nad sygnalizatorem, kontynuację prac nad nastawnicą kluczową jak i plany związane z uatrakcyjnieniem napędu VES działającą latarnią zwrotnicową pokrzyżowała kolejna fala ograniczeń pandemicznych. Mamy jednak nadzieję, że wraz z pierwszymi ustępującymi śniegami powrócimy do pracy aby w przyszłorocznym sezonie zaprezentować zwiedzającym wystawę efekty naszych działań.

Sygnalizator karzełkowy Podstawa i skrzynia zależności nastawnicy kluczowej Latarnia i napęd zwrotnicowy typu VES

Poniżej zamieszczamy jeszcze raz kilka migawek z prac na wystawie USRK w 2020 roku:



Na górę strony