Renowacja WM5-872 ukończona!

Zakończenie renowacji WM5-4872

W dwa lata po finiszu odbudowy XIX-wiecznego wagonu 4 klasy, zwanego potocznie „Steinfurtem” członkowie Polskie Stowarzyszenia Miłośników Kolei zakończyli kolejną, kompleksową renowację zabytkowego pojazdu kolejowego. Tym razem jest to pojazd znacznie nowszy, jednakże równie cenny i rzadki – wózek motorowy typu WM5. Pojazd zbudowany w 1964 r. we wrocławskich ZNTK trafił do skierniewickiej Parowozowni w 2002 r. z ówczesnego Zakładu Linii Kolejowych w Gliwicach. Wcześniej przez wiele lat dzielnie użytkowała go służba drogowa w węźle kędzierzyńskim. Pozyskany egzemplarz znajdował się w dość dobrym stanie technicznym, w pierwszym rzędzie przystąpiono więc do przeglądu i uruchomienia jego części mechanicznej. Po przeglądzie silnika i układu napędowego rozpoczął się etap usuwania starych powłok malarskich, szpachlowania i wreszcie ostatecznego lakierowania. Prace ślimaczyły się w natłoku innych zadań, zazwyczaj związanych z utrzymaniem parowozowni. Początkowo dość szybki postęp renowacji znacznie wyhamował, a drezyna i jej odbudowa coraz częściej schodziły na dalszy plan.

Wreszcie na przełomie lat 2009/2010 działania przy wózku znów nabrały tempa, także ze względu na zasilenie ich środkami pochodzącymi z odpisu 1% podatku. W sezonie zimowym roku 2010 odtworzona została praktycznie cała instalacja elektryczna. WM-ka po latach postoju w Gliwicach posiadała jedynie rozrusznik i prądnicę. Należało więc odtworzyć okablowanie oraz uzupełnić brakujące urządzenia. Pewnym problemem był dobór elementów z epoki, najlepiej zgodnych z DTR, lub chociaż resztkami zachowanych urządzeń. W tym wypadku sytuację uratowała socjalistyczna unifikacja części i podzespołów. Konstrukcja WM5 zawiera wiele elementów stosowanych w ciężarówkach STAR oraz ciągnikach rolniczych URSUS, a większość z nich jest wciąż dostępna w branżowych sklepach lub na aukcjach internetowych. W kolejnych miesiącach 2010 i 2011 została odświeżona powłoka malarska, wykonano szereg prac stolarskich, ślusarskich i tapicerskich. Wiosną 2011 prace zostały ukończone. Odbudowany wózek motorowy, aby upamiętnić oryginalne pochodzenie, „przydzieliliśmy” do D.O. w Kędzierzynie z numerem 4872. Początkowa cyfra – „4’ to symbol dawnej Śląskiej DOKP, kolejne odpowiadają numerowi fabrycznemu. „Wuemkę” po renowacji pierwszy raz pokazaliśmy nocą z 14 na 15 maja, podczas Kolejowej Nocy Muzeów. Od tej pory będzie można ją oglądać podczas każdych dni otwartych skierniewickiej parowozowni. Oczywiście, wyremontowany pojazd jest w pełni sprawny i gotowy do prac na szlaku – dokładnie tak jak za dawnych lat…

Na górę strony