Wagon towarowy kryty 111066 Km

Wagon kryty Arad

Pojazd jest charakterystycznym przedstawicielem krytych dwuosiowych wagonów towarowych konstrukcji węgierskiej, o granicy obciążenia 12-15 ton. Takie modele byty produkowane w latach 1892 – 1912 przez węgierskie wytwórnie taboru kolejowego (m. inn. w Gyor, GANZ w Budapeszcie, J.Weitzer w Arad, Danubius w Budapeszcie) dla różnych zarządów kolejowych byłej monarchii austro-węgierskiej. Zabytkowy pojazd będący w posiadaniu Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei został wybudowany w 1910 r. przez wytwórnię Janos Weitzer Gep. Waggongyar ós Vasontode Reszveny – Tarsasag, Arad (obecnie: Uzina de wagoane Arad – Rumunia) i jak wiele wagonów tego typu został przejęty przez PKP po I wojnie światowej w ramach odszkodowań. Charakterystyczny dla sylwetki pudła jest umieszczony tylko z jednej strony kryty pomost, wykorzystywany jako zadaszone stanowisko dla hamulcowego.

Nasz wagon, na PKP został pierwotnie oznaczony numerem 111066 i serią Km (najwcześniejszy numer kolejowy, prawdopodobnie pochodzący z zarządu KKÓStEB jest 116682). W latach trzydziestych pojazd został wyposażony w przewód powietrzny hamulca zespolonego. W 1954 r. poddany został rekonstrukcji układu biegowego – ze względu na potrzebę ujednolicenia typów zestawów kołowych wymieniono łożyska i widły maźnicze. Po wycofaniu z normalnej eksploatacji handlowej przekazano go do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Głownie, gdzie po adaptacji na wagon do przewozu pracowników pełnił służbę do połowy lat siedemdziesiątych. Nosił numer inwentarzowy 0007. W 1988 r. został przejęty przez PSMK

Warto dodać, że wagony austriackie oznaczane przez PKP serią Km były przerabiane na brankardy do pociągów towarowych. Dostawały wtedy oznaczenie serii Ft, a do przeróbki najdogodniejsze były właśnie wagony z hamulcem ręcznym i pomostem. Tak przebudowano np. pojazdy serii Km o numerach 111065 i 111059.

Od dwuosiowych, krytych wagonów produkcji polskiej i niemieckiej, pojazd wizualnie różni się dachem przechodzącym z nad części użytkowej wagonu nad pomost używany przez hamulcowego. Prawdopodobnie z przeróbki na brankard, pozostały uchylne drzwi w ścianie szczytowej. Wrota ładunkowe przesuwne, otwierane są w prawo. Cztery otwory ładunkowe (wentylacyjne) w rogach pudła zakrywane drewnianymi okiennicami. W czasie przewozu zwierząt, możliwe jest (wymiennie) założenie tłoczonych z blachy żaluzji. Wygląd wagonu wzbogaca zachowana, kuta i nitowana balustrada na pomoście hamulcowego.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE
  • szerokość toru: 1435 mm
  • ilość osi: 2
  • rozstęp osi: 4,0 m
  • wersja: hamulcowy
  • ładowność: 12 500 kg
  • nośność: 13 125 kg
  • długość ładowna: 7,4 m
  • powierzchnia ładowna: 19,2 m2
  • waga własna: 8 700 kg

Wagon 111066 Km wyprodukował w 1910 roku:

  • Janos Weitzer Gep. Waggongyar ós Vasontode Reszveny – Tarsasag, Arad
Na górę strony