Ol49-4 „Oleńka”

Na przełomie lipca i sierpnia 2007 r. przez dwa tygodnie grupa kilkunastu miłośników kolei z niemal całej Polski pracowała w pocie czoła. Przywracała ona do stanu świetności parowóz Ol49-4 – zwany pieszczotliwie „Oleńką”. Dzięki trudowi tych wspaniałych ludzi niemal całkowicie udało się oczyścić i zabezpieczyć antykorozyjnie poszycie oraz elementy wózków tendra. W trakcie prac realizowanych w dniach 22-25 maja 2008 r. zostało oczyszczone i zaminiowane wnętrze skrzyni węglowej oraz prace przesunęły się w kierunku budki maszynisty. Kolejny etap prac miał miejsce w lipcu i sierpniu 2008 r. – po zdjęciu otuliny został oczyczczony walczak kotła oraz dymnica . W listopadzie 2008 r. kontynuowane były prace przy spodzie kotła i dymnicy – wkroczyły one chyba w najmniej wdzięczny etap – usuwania wieloletnich warstw smarów . W czerwcu i sierpniu 2009 r. skupiono się na czyszczeniu kół, elementów napędu i podwozia po stronie pomocnika. W maju i czerwcu 2010 oczyszczono następne elementy podwozia oraz zakonserwowano powierzchnie tendra i budki maszynisty.

Teraz nadszedł czas na ciąg dalszy…

W lipcu i sierpniu 2011 r. zapraszamy ponownie do skierniewickiej Parowozowni (dokładny termin zostanie podany).

W tym okresie zachęcamy do uczestnictwa w kontynuacji prac przy naszej „Oleńce”. W ich trakcie planujemy zająć się dokończeniem prac pod dymnicą. Jak starczy czasu i aura pozwoli, chcielibyśmy także przejść do ramy i układu jezdnego maszyny.

Nie oczekujemy specjalnych umiejętności – wystarczą dobre chęci i zapał. W zamian, prócz wdzięczności spracowanej „Oli”, oferujemy:

  • ogromną frajdę z dobrej, kolejowej roboty,
  • wspomnienia starszych kolegów o kolei z dawnych lat,
  • fachowe dyskusje.

Nie zapominamy też o bytowej stronie przedsięwzięcia. Zapewniamy:

  • noclegi w standardzie turystycznym (pożądany, ale niekonieczny własny śpiwór),
  • zaplecze kuchenne dla przygotowania posiłków,
  • zupę regeneracyjną.

Oczywiście, na miejscu zapewniamy wszystkie narzędzia niezbędne do wykonywanych prac oraz rękawice i okulary ochronne.

Serdecznie zapraszamy!!!

Jeśli masz zamiar wziąć udział w pracach, skontaktuj się z koordynatorem projektu Oleńka.

Jeżeli nie możesz osobiście wziąć udziału w pracach, a zechciałbyś wspomóc finansowo renowację tej lokomotywy, to zachęcamy do wpłat z tytułem „Ol49” na nasze konto: 52 1240 6218 1111 0000 4617 3535. Choćby symboliczne kwoty pozwolą na kontynuację prac przy parowozie w okresie wakacyjnym


Krótka historia Ol49-4

Parowóz Ol49-4 został wyprodukowany na zamówienie Centralnego Zarządu Trakcji w chrzanowskiej Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w 1951 r., otrzymując numer fabryczny 2606. Dnia 1.02.1952 r. lokomotywa została odebrana przez PKP i skierowana do służby na terenie DOKP Łódź.

Kocioł:
  • do 22.11.1967 nr kol. 1046 (Zakłady Budowy Urządzeń Kotlarsko-Mechanicznych, Zakład nr 1 w Sosnowcu, 12997/1951 r.)
  • od 22.11.1967 nr kol. 1067 (Zakłady Budowy Urządzeń Kotlarsko-Mechanicznych, Zakład nr 1 w Sosnowcu, 13226/1952 r.)
Tender:
  • pierwotnie 25D49-8 (Pafawag Wrocław 0797)
  • od 20.11.1973 25D49-71
  • od 20.01.1977 25D49-73
  • od ? 25D49-61
Przebieg służby:
  • od 14.10.1952 MD Kutno
  • od 23.08.1955 MD Łódź Kaliska
  • od ??.03.1966 MD Białystok
  • od 24.07.1971 MD Kłodzko
  • od 18.10.1974 MD Jaworzyna Śląska
  • od ??.03.1976 MD Ostrołęka
  • od 10.12.1981 MD Suwałki
  • od 10.05.1985 MD Ełk
  • 23.07.1992 skreślony z inwentarza PKP (MD Ełk)

Parowóz pracował na PKP do listopada 1991 włącznie (w tym miesiącu przejechał 3358 km). Od lata 1995 roku parowóz stał na terenie Ełk Wąsk. Zakupiony w dniu 31.08.2004 przez Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, od 23.05.2006 stacjonuje w Parowozowni Skierniewice.

Na górę strony