Spalinowe lokomotywy manewrowe Ls40-4572 i Ls40-4544

Ls40-4572 i 4544

Po zakończeniu II wojny światowej, na terenie Polski przystąpiono do intensywnej odbudowy ze zniszczeń a następnie zaczęto realizować program intensywnego uprzemysłowienia. Stawiano głównie na przemysł ciężki i wydobywczy. Rozbudowywano stare i budowano nowe: kopalnie, huty, zakłady budowy konstrukcji stalowych, fabryki chemiczne itp. Naturalnym następstwem tego procesu było zwiększenie zapotrzebowania na kolejowy transport wewnątrzzakładowy, a co za tym idzie na lokomotywy małej mocy przeznaczone do obsługi bocznic. Na przeciw tym oczekiwaniom wyszła Fabryka Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie podejmując w 1952 r. produkcję lokomotywy spalinowej Ls40 o mocy 44 KM. Konstrukcja pojazdu, która powstała jeszcze w 1947 r. była adaptacją i rozwinięciem planów przedwojennej niemieckiej lokomotywy przetokowej OMZ122. W sumie w latach 1952-1961, w pięciu mutacjach (różniących się nieco zewnętrznym wyglądem karoserii) wyprodukowano 581 sztuk lokomotywy serii Ls40. Jej kontynuację stanowiła produkowana od 1961 r. w chrzanowskim „Fabloku” i od 1965 roku zielonogórskim „Zastalu” nieco zmodernizowana w stosunku do Ls40 i posiadająca zamknietą budkę maszynisty seria Ls60.

Eksploatacja lokomotyw Ls40 szybko wykazała, że dotychczas stosowane silniki S64 o mocy 44 KM są zdecydowanie za słabe w stosunku do zadań stawianych tym pojazdom. Stąd, już ostatnie egzemplarze serii zaczęto wyposażać fabrycznie w silniki o mocy 75 KM oznaczane jako S324. Jednocześnie, w lokomotywach już eksploatowanych w ramach planowych napraw w ZNTK Wrocław, zastępowano stare silniki nowymi, mocniejszymi. Taka wymiana spotkała również lokomotywy należące do PSMK.

O ile zdecydowana większość serii Ls40 trafiła do przemysłu, to kilkanaście lokomotyw tej serii trafiło także na PKP gdzie pełniły służbę na terenie lokomotywowni, wagonowni, oraz różnych zakładów zaplecza technicznego. Na kolei lokomotywy oznaczano zarówno serią Ls40, jak też PKP-owskim oznaczeniem SM02. Pojedyncze maszyny trafiły także na eksport.

Obecnie w eksploatacji (głównie w przemyśle) pozostają nieliczne pojazdy serii Ls40, większość maszyn ze względu na słabe osiągi i wyeksploatowanie uległa stopniowej kasacji.

Znajdujące się w zbiorach PSMK lokomotywy spalinowe Ls40-4572 i 4544 zostały wyprodukowane w 1956 r. w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Odbiorcami pojazdów były:

  • Ls40-4572 – Grodziskie Zakłady Farmaceutycznych „Polfa” w Grodzisku Mazowieckim
  • Ls40-4544 – Państwowe Magazyny Usługowe w Pruszkowie

Obie lokomotywy pracowały na zakładowych bocznicach.

Ls40-4572 zastąpiona przez silniejsze lokomotywy, została przekazana naszemu stowarzyszeniu. Nowy rozdział w swojej historii lokomotywa rozpoczęła 30 czerwca 1995 r. Tego dnia dotarła do Parowozowni Skierniewice. Po nieskomplikowanym przeglądzie technicznym, stała się pierwszym czynnym eksponatem nowotworzonej placówki muzealnej. Okazała się niezbędnym i niezawodnym środkiem trakcyjnym, toteż po kilku miesiącach, staraniem członków PSMK przeszła zewnętrzną renowację oraz uzupełniono w niej brakujące elementy wyposażenia. Ls40-4572 jest pierwszą w Polsce czynną lokomotywą tego typu zachowaną do celów muzealnych.

W dniu 31 lipca 2010 r. do parowozowni w Skierniewicach trafiła Ls40-4544. Przekazana przez firmę „fk” – Firmę Księgarską Jacek Olesiejuk sp. z o.o. lokomotywa znajduje się w zadowalającym stanie technicznym umożliwiającym jej szybką naprawę.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE LOKOMOTYWY
  • szerokość toru: 1435 mm
  • układ osi: B
  • typ silnika spalinowego: S 324 HL
  • moc znamionowa silnika: 75 KM
  • prędkość maksymalna: 11,35 km/h
  • zapas paliwa: 120 l
  • masa własna lokomotywy: 15,8 t
  • max. szerokość lokomotywy: 2550 mm
  • max. wysokość lokomotywy: 3010 mm
  • długość lokomotywy (ze zderzakami): 6000 mm

Lokomotywy zostały wyprodukowane w 1956 r. przez współpracujące ze sobą zakłady:

  • Fabryka Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie (konstrukcja mechaniczna),
  • Wytwórnia Silników Wysokoprężnych w Andrychowie (silnik spalinowy),
  • Myszkowskie Zakłady Metealurgiczne „Mystal” w Myszkowie (dostawca zestawów kołowych).
Na górę strony