Huczne obchody 35-lecia PSMK!
Z okazji naszego 35-lecia postanowiliśmy przygotować Nadzwyczajny Dzień Otwarty 1 października. A skoro nadzwyczajny to jego program musiał być bogatszy od tego co oferujemy naszym Gościom co miesiąc! Biorąc pod uwagę nasze skromne możliwości przygotowaliśmy go z myślą przede wszystkim o rodzinach z pociechami. Poprzez mile spędzony czas chcieliśmy pośród najmłodszych zaszczepić miłość do historycznej kolei. Dlatego do współpracy zaprosiliśmy kilku partnerów. Nieoczekiwanie oprócz nich w sobotni ranek do Skierniewic przybyła piękna słoneczna pogoda! Nic więc dziwnego, że przez pięć godzin otwarcia podwoi „szopy” przybyło świętować z nami 599 osób!
Cieszącą się dużym zainteresowaniem atrakcją było multimedialne mobilne stoisko Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, gdzie na Gości Parowozowni czekały liczne konkursy oraz nagrody. Prawdziwą furorę robił jednak stale oblegany punkt kampanii Kolejowe ABC – edukacyjnego programu Urzędu Transportu Kolejowego. W towarzystwie maskotki akcji nosorożca Rogatka milusińscy brali udział w licznych konkursach dotyczących bezpieczeństwa na obszarach kolejowych. Każdy praktycznie wychodził z jakąś nagrodą, prawdziwi szczęśliwcy zaś mogli zabrać ze sobą do domu mniejszą lub większą pluszową kopię Rogatka!
W trakcie wydarzenia ogromną frajdę dzieciom sprawiły również przejażdżki koleją parkową, która wreszcie specjalnie dotarła do Skierniewic z wielkopolskiej Pecnej. Na naszym 35-leciu nie mogło też zabraknąć trakcyjnych uczestników wydarzeń w Parowozowni takich jak Straż Ochrony Kolei oraz pojazd kolejowego ratownictwa technicznego z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK SA w Łodzi. Przewoźnik PKP Cargo SA zaś wystawił makietę kolejową w skali H0. Nasz długoletni partner w postaci Bolimowskiego Parku Krajobrazowego w ramach akcji „Zazieleniamy łódzkie” przygotował stoisko z bezpłatnymi z sadzonkami drzew, które każdy chętny mógł zabrać ze sobą.
Jedną z atrakcji Nadzwyczajnego, Jubileuszowego Dnia Otwartego był przygotowany specjalnie na tę okazję „Pociąg Stuletni PSMK”.
W składzie pociągu mieszanego, jaki mógł kursować w dwudziestoleciu międzywojennym, znalazły się:
- wagon pasażerski 4 kl. (L. Steinfurt – r. prod. 1889)
- cysterna „Polska Nafta” (r. prod. przed 1908)
- platforma niskoburtowa (z dawnej kolei Bohumin – Koszyce) (Ringhofer – r. prod. 1912)
- węgierski wagon kryty typu XVB (J. Weitzer – r. prod. 1910)
Wszystkie pojazdy są sprawne ruchowo i przygotowane do ekspozycji. My zaś szczycimy się faktem, że PSMK – tu w Skierniewicach – może zestawić pociąg, w którym każdy wagon liczy sobie powyżej 100 lat.