Zakończyliśmy przed terminem tegoroczne prace torowe!
W połowie sierpnia 2021 r. zakończyliśmy zaplanowane na bieżący rok prace drogowe. Ich przedmiotem była kompleksowa wymiana najbardziej uszkodzonych podkładów oraz mocno zanieczyszczonego tłucznia w torach 9 i 10 zlokalizowanych przed halą wachlarzową. Prace były wsparte przez Miasto Skierniewice kwotą 20 000 zł i wykonywane były siłami Wolontariuszy Stowarzyszenia przy wsparciu koparko-ładowarki oraz leciwego „Stara” należących do zaprzyjaźnionego z nami Jana Markowicza.
Nim jednak przystąpiliśmy ku ostatecznemu ponownemu montażowi rzeczonych torów, musieliśmy uzupełnić mocno już nadwątlone zapasy staroużytecznych podkładów. Skorzystaliśmy w tym celu ze sprawdzonego źródła – Zakładu Górniczego „Żabiny” koło Działdowa. Biorąc pod uwagę, że część „szpałów” nie nadawała się do natychmiastowego montażu, w kilku transportach przywieźliśmy solidną ich rezerwę. Za każdym razem była to dość złożona dwudniowa operacja logistyczna wymagająca wyjazdu w dzień poprzedzający transport i poświeceniu całego kolejnego dnia na załadunek, przewóz i rozładunek w Parowozowni.
Niemalże równolegle zerwaliśmy od razu obydwa przewidziane do remontu na ten rok tory. Zgodnie z przewidywaniami szyny trzymały na swoim miejscy głownie za pomocą przytwierdzenia typu „matka ziemia” – ich właściwe położenie zawdzięczaliśmy przede wszystkim grubej warstwie próchniczej, która wytworzyła się przez kilkadziesiąt lat. Taka metodyka prac ułatwiła operowanie koparko-ładowarce w trakcie głębienia koryta torów oraz przy rozściełaniu dywanika z nowego tłucznia kwarcytowego. Ten oczywiście został na koniec tego etapu dzialań ustabilizowany mechanicznie.
Pierwszy zmontowany i zabalastowany został tor nr 10…
… a następnie jego najbliższy sąsiad – tor nr 9.