Jaki to był rok…

dsc_0357 …co darował, co wziął?
Czy nas wyniósł pod niebo,
czy rzucił na dno?

Ja co roku tą trawestacją hitu zespołu „Turbo” rozpoczynamy podsumowanie przebiegu mijającego roku. Czyniąc więc zadość utrwalonej już tradycji kreślimy i na przełomie 2019 i 2020 roku kilka zdań na ten temat nie zapominając o podziękowaniach dla WolontariuszyDarczyńców bez których nasza działalność z pewnością miałaby znacznie skromniejszy charakter.

plan-projekty_realizacja_2019_11_0

Najważniejszym elementem naszej działalności były już tradycyjnie remonty zabytkowych obiektów kompleksu Parowozowni. Rok 2019 pod tym względem należał do bardziej owocnych. Na zadania związane z rewitalizacją budynków wydatkowaliśmy ogółem ponad 200 000 zł .
20191020_160736 Najbardziej kosztowny był tu remont kolejnej części świetlika dachu hali wachlarzowej (kanały 4-6) za kwotę 169 368,82 zł. Wsparły go Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (60 000 zł) oraz Samorząd Województwa Łódzkiego (45 000 zł). Wkład własny pokryliśmy z 1% podatku (42 403,79 zł) oraz zbiórki prowadzonej na konto bankowe oraz za pomocą portalu zrzutka.pl (26 368,71 zł, stan na 1.01.2020 r.) oraz wypracowanych środków własnych. Darczyńcom jeszcze raz dziękujemy za okazane wsparcie!

20191208_122935 Drugim frontem prac budowlanych w 2019 r. był budynek dawnej wieży wodnej. Po wielu latach starań udało się wreszcie zacząć remont obejmujący naprawę fragmentu dachu oraz usunięcie części uszkodzonych tynków kosztowały 44 159,68 zł. Te prace konserwatorskie wsparł Urząd Miasta Skierniewice dotacją w kwocie 25 000 zł. Różnicę pokryliśmy z posiadanych środków własnych.

Także ze środków własnych prowadziliśmy prace naprawcze najstarszych poszyć papowych na dachu hali wachlarzowej i hali maszyn. Działania te powinny odroczyć konieczność nowego remontu kapitalnego w tych miejscach nawet na kilkanaście lat.

plan-projekty_realizacja_infografika_kasa_skumulowane_122019_2

67363318_2895638577174031_5805980822737518592_o Tegoroczna dotacja Urzędu Miasta Skierniewice (16 800 zł) w 2018 r. była przeznaczona na prace utrzymaniowe infrastruktury torowej Parowozowni. Dysponując zapasami magazynowymi podkładów i pozostałych materiałów torowych wykonaliśmy kompletną wymianę „szpałów” na przestrzeni kilkudziesięciu metrów w ciągu najbardziej zdegradowanych fragmentów torów nr 14 i 15 w części przed halą wachlarzową. Także i w tym roku bezcenne było wsparcie prac koparko-spycharką, która wykonała korytowanie torowiska, układanie nowych, cięższych znacznie podkładów oraz balastowanie tłuczniem.

 

54431926_2576657825738776_1434477243882536960_n 54268091_2580510345353524_6600910674304434176_o 54436988_2580510355353523_2601985496808685568_o dsc_0544
koryto2019 20190413_132754 20190413_090445 psmk_1_v_9
20190420_134704 20190427_113339 psmk_1_v_1 64289369_2781364781934745_3048414091296112640_o
67200500_2895637703840785_5397200932314284032_o dsc_0206 dsc_4204 67363318_2895638577174031_5805980822737518592_o

20190817_171410 Realizowaliśmy kolejny rok z rzędu projekt mający na celu rozwój wolontariatu w Parowozowni. Dzięki wsparciu Fundacji Banku Satander Polska w kwocie 5 000 zł z programu Tu mieszkam, tu zmieniam, zorganizowaliśmy dwa turnusy obozu wolontariackiego. W jego trakcie realizowane były szerokozakrojone prace porządkowe zarówno na zewnątrz jak również w hali wachlarzowej. Ponadto w ramach tego projektu wydłużyliśmy ogrodzenie oddzielające teren Parowozowni od torów stacyjnych. Kontynuowaliśmy też działania przy dwóch parowozach. Najwięcej czasu zostało poświęcone stojącemu na dziedzińcu Parowozowni Ty51-1. Drobne prace malarskie kontynuowane były też przy TKp 6042 „Śląsk”.

20190721_172411 76776570_3235355233202362_8956697843863650304_n img_2944 dsc_4036
20190719_101904 dsc_4038 dsc_3975 img_2961

mdsc_0662 W 2019 r. oprócz remontów budynków i torów realizowaliśmy dwa projekty finansowane ze środków zewnętrznych związane z renowacją taboru. Pierwszy z nich to wagon-platforma z 1912 r. Zaplanowany na 2019 r. pierwszy etap odbudowy objął dwukrotne zabezpieczenie antykorozyjne całej konstrukcji (na etapie przygotowywania projektu starannie wypiaskowanej). Następnie wykonano rewizję układu biegowego oraz niezbędne prace ślusarskie i spawalnicze przy podwoziu pojazdu. Ponadto podwozie pomalowane zostało na docelowy czarny kolor. Wykonano również obramowania burt wagonu i przygotowano materiał do ich oszalowania oraz na podłogę. Drugim pojazdem przy którym były prowadzone prace jest lokomotywa Ls60-143. Po częściowym demontażu m.in. kapoty silnika i zabezpieczeniu przed uszkodzeniami elementów ruchomych jej nadwozie zostało oczyszczone strumieniowo, zabezpieczone antykorozyjnie i częściowo polakierowane. We własnym zakresie kontynuowaliśmy prace zmierzające do pełnego uruchomienia wagonu silnikowego SR71-04.

30-04-19-kluzio dsc_0212 20190721_190031 20190817_095418
img_3107 img_2975 img_2976
img_3174 dsc_0198 20191006_104437
dsc_0196 dsc_0184 dsc_0191

Łącznie od grantodawców i darczyńców otrzymaliśmy ponad 188 000 zł, głównie na cele związane z rewitalizacją Parowozowni. W ten sposób środki z 1% (Urzędy Skarbowe nam przelały w 2018 r. blisko 42 500 zł) pomnożyliśmy blisko 4,5-krotnie!

Malowanie podstawy stojącej skrzyni kluczowej W 2019 r. rozbudowa ekspozycji urządzeń sterowania ruchem kolejowym (usrk) i poprawa jej estetyki odbywała się wyłącznie ze środków własnych PSMK. W jej ramach zapoczątkowany został remont kluczowej skrzyni stojącej z aparatem blokowym z 1927 r. Drugim eksponatem, którego renowacja odbywa się równolegle, jest dwukomorowy sygnalizator świetlny. Ten konkretny egzemplarz jest dość wczesną powojenną wersją sygnalizatorów Ericssona, prezentujący kilka niespotykanych współcześnie elementów, ale z tego powodu własnie bardzo interesujący.

Stojaca skrzynia kluczowa z aparatem blokowym z 1927 r. Czyszczenie podstawy stojącej skrzyni kluczowej Malowanie podstawy stojącej skrzyni kluczowej Podstawa stojącej skrzyni kluczowej
Malowanie sygnalizatora świetlnego Uzupełnianie części sygnalizatora świetlnego Komora sygnalizatora świetlnego Komora i słup sygnalizatora świetlnego

75308455_3225740877497131_5523813909615607808_o Także z własnych środków kontynuowaliśmy prace przy rozbudowie wystawy urządzeń telekomunikacji kolejowej. Trzeci pokój, w którym ma zostać zmontowana już niedługo centrala automatyczna typu FT-200, przeszedł zaawansowany remont. Najwięcej czasu zajęły prace zduńskie, dzięki którym pomieszczenie zyskało wydajny piec kaflowy, umożliwiający prace także w okresie jesiennych czy zimowych chłodów. Wnętrze dawnego warsztatu napraw prędkościomierzy zostało też pomalowane – wkrótce, po ułożeniu gumoleum, rozpocznie się montaż docelowej ekspozycji.

dsc_0245 20191012_142426 20191207_155432 dsc_0821

ken54c W 2019 r. odwiedziło nas 5638 osób, które mogły zapoznać się z historią Parowozowni, jej autentycznymi wnętrzami warsztatowymi i technologią pracy oraz częścią zgromadzonych tu eksponatów. Organizowaliśmy też lekcje muzealne dla dzieci i młodzieży, plenery fotograficzne i szereg innych imprez kulturalnych. Ponadto we współpracy z ursynowską Klubokawiarnią KEN54 wróciliśmy do cyklu spotkań tematycznych odbywających się w Warszawie. W 2019 r. miały miejsce dwa takie wydarzenia popularyzujące wiedzę o kolei pośród mieszkańców Stolicy. Te działalności będziemy kontynuować również w roku 2020.

Wszystkim naszym darczyńcom oraz partnerom w imieniu Członków i Wolontariuszy PSMK oraz znajdujących się w naszej pieczy zabytków kolejnictwa jeszcze raz DZIĘKUJEMY!

Mecenasi działań PSMK w 2019 r.

logo_promuje_lodzkie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urząd Miasta Skierniewice logotypy silesiatransport agentools facrail 1 procent podatku

Na górę strony