Święto Kolejarza

Dotychczas z okazji Święta Kolejarza spotykaliśmy się z byłymi pracownikami kolei. Były wspominki, opowieści, czasami zdarzały się spotkania po latach… W tym roku spróbowaliśmy nieco innej formuły. Oprócz spotkania odbyła się dostępna dla wszystkich impreza, której najmocniejszym punktem był pokaz współczesnych pojazdów trakcyjnych.

Święto Kolejarza 2010, Traxx F140 MS Święto Kolejarza 2010

W dniu 20 listopada, na prezentację w Parowozowni zaprosiliśmy najnowocześniejsze lokomotywy jeżdżące po polskich torach – zarówno elektryczne jak i spalinowe. Przyjechały 4 pojazdy:

  • elektrowóz Traxx F140 MS (moc 5600 kW, wersja 2 systemowa: 3 kV DC oraz 15 kV AC).
  • najsilniejsza w Polsce lokomotywa spalinowa serii Maxima 40CC (moc 3600 kW, jedyny egzemplarz w Polsce).
  • lokomotywa spalinowa serii „66” (moc 2268 kW, w dziedzinie czystości spalin o 2 lata wyprzedza strategię III A przyjętą w UE).
  • lokomotywa elektryczna ES 64 F4 wersja E189-VP (najsilniejsza lokomotywa elektryczna użytkowana w kraju, wersja na 3 kV DC).

Święto Kolejarza 2010, Traxx F140 MS Święto Kolejarza 2010, Ty51, Maxima 40CC, Traxx F140 MS Święto Kolejarza 2010, lokomotywa spalinowa serii 66 Święto Kolejarza 2010, lokomotywa elektryczna ES 64 F4

Lokomotywy cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, tym bardziej, że przy każdej dyżurował mechanik lub instruktor udzielający wyczerpujących informacji. Można było zajrzeć do przedziału silnikowego, przymierzyć się do fotela maszynisty albo – co szczególnie bawiło najmłodszych – wypróbować jak działa sygnał dźwiękowy. Zdarzało się, że na gorąco wrażeniami można było podzielić się z szerszą widownią.

Święto Kolejarza 2010, lokomotywa spalinowa serii 66 Święto Kolejarza 2010, kabina lokomotywy Maxima 40CC Święto Kolejarza 2010,wnętrze spalinowozu Święto Kolejarza 2010

A trzeba dodać, że oprócz pokazu lokomotyw były inne atrakcje: można było przejechać się naszym zabytkowym pociągiem „Łupia Express”, obejrzeć wprowadzającą do świata starych parowozów wystawę pocztówek z przełomu XIX i XX w. a także wysłuchać wykładu o korzyściach płynących z elektryfikacji kolei. Jeżeli zebrała się większa grupa, przewodnik opowiadał o zgromadzonych w Parowozowni zabytkach. Nie zabrakło tradycyjnego już, spotkania z kolejarzami i emerytowanymi pracownikami kolei, a dzieci ze szkoły nr 4 przyniosły do Parowozowni prezenty i dały krótki występ.

Święto Kolejarza 2010 Święto Kolejarza 2010 Święto Kolejarza 2010, spotkanie Święto Kolejarza 2010, spotkanie

Pomimo przenikliwego zimna wspieranego od czasu do czasu dokuczliwą mżawką, odwiedziły nas 404 osoby. Tak więc, tegoroczne Święto, oprócz tradycyjnego już, kolejarskiego spotkania przyniosło nowość pozwalającą znacznie poszerzyć krąg odbiorców.

Mamy nadzieję, że podobnie jak majowa impreza „Noc w muzeum – w świetle jupiterów i gwiazd”, także przygotowane przez PSMK skierniewickie wydanie Święta Kolejarza i pokazywane w Parowozowni najnowocześniejsze w kraju lokomotywy zainteresowały mieszkańców Skierniewic.

I jeszcze specjalne podziękowania:

  • dla przewoźnika Freightliner PL z Warszawy za zaprezentowanie lokomotyw JT42CWRM – 66002 oraz EuroSprinter ES 64 F4.
  • dla przewoźnika Lotos Kolej z Gdańska za zaprezentowanie lokomotyw Maxima 40CC oraz Traxx F140 MS.

A wszystkim kolejarzom – i pracownikom, na co dzień zapewniającym działanie kolei i emerytom, którzy to działanie zapewniali wcześniej, a także tym, którzy kolej lubią, których kolej interesuje lub wręcz fascynuje – z okazji listopadowego Święta Kolejarza życzymy wszystkiego najlepszego.

(ipa) fot. M. Moczulski, A. Paszke

Na górę strony