Prace wykończeniowe przy wagonie „Steinfurt”

Pomost wagonu Steinfurt Całkowicie od nowa wykonany pomost wejściowy i bariera oczekujące zabezpieczenia antykorozyjnego i malowania

Od kilku tygodni trwają intensywne prace wykończeniowe przy wagonie IV klasy (L. Steinfurt, 1889). Ten etap robót staje się najbardziej widowiskowy. Dotąd większość operacji, często złożona lub czasochłonna, była wykonywana na warsztacie, a przez to niewidoczna. Teraz jest inaczej, coraz częściej w pojeździe zakładane są gotowe wcześniej przygotowane podzespoły. Oczekujące na montaż, wykonane w stolarni lub ślusarni, poszczególne elementy – i co tu mówić – już tam przeszkadzające, teraz mogą wreszcie pojawić się na swoich miejscach. Nie bez znaczenia jest kolejność prac . Nikt wszak nie chciałby wykonaniem jednych czynności utrudnić lub zablokować inne.

Na zdjęciu – całkowicie od nowa wykonany pomost wejściowy i bariera oczekujące zabezpieczenia antykorozyjnego i malowania. Dotychczas używane blachy obu pomostów, spracowane a przede wszystkim mocno zeszpecone rozmaitymi poprawkami podczas napraw okresowych, postanowiliśmy wymienić na nowe. Pewną trudnością był jedynie zakup odpowiednio (wg odpowiedniego wzoru) ryflowanej blachy stalowej.

Oryginalne blachy pomostów posiadały charakterystyczne wycieraczki – kwadratowe ruszty umożliwiające pasażerom oczyszczenie obuwia z błota – pojazd był bowiem przeznaczony na linie lokalne, nie posiadające elegancko wybudowanych i utwardzonych peronów. Wycieraczki odtworzyliśmy, przy czym na czas prac montażowych są one założone technologicznymi klapkami wyciętymi z kawałków blachy.

Konieczne stało się również odtworzenie oryginalnej bariery jednego z pomostów. Oryginalną, kutą barierę w naszym pojeździe zamieniono kiedyś na prostą, dorobioną z kątowników. Obecnie można już obejrzeć barierę pomostu całkowicie odtworzoną wg starego, pruskiego wzoru.

Odtwarzanie wnętrza Steinfurta

Wnętrze pojazdu także nabiera pożądanego kształtu. Zmontowane latem ściany i podłoga otrzymują listwy maskujące. Dopasowywane są elementy obramówek okien. Przyniesiono już z warsztatu i przygotowano do ostatecznego ustawienia całkowicie zmontowane ławki w standardzie klasy IV. Ławki trafią na wyznaczone miejsca po zabudowaniu kieszeni okien.

Więcej o odbudowie „Steinfurta” w aktualnościach WET (Warsztatów Edukacji Technicznej „Parowozownia”). Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w końcowym etapie remontu pojazdu – niebawem najstarszego polskiego wagonu pasażerskiego w stanie zdatnym do jazdy.

Na górę strony