Otworzyliśmy nową Łódź Fabryczną

img_6588 Na zaproszenie zaprzyjaźnionych kolejarzy z Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej 11 grudnia braliśmy udział w naszych historycznych mundurach w pierwszym dniu funkcjonowania nowej stacji Łódź Fabryczna. Pewnym zaskoczeniem dla nas był brak oficjalnej fety kończącej tę niewątpliwie gigantyczną inwestycję. Nic więc dziwnego, że sporo czasu zajęło naszym Kolegom dotarcie do Centrum Obsługi Pasażera ŁKA, którego otwarcie mieliśmy uświetnić – mało kto mógł obojętnie przejść koło kolejarzy w dziś już niespotykanych mundurach. Sesjom i sesyjkom fotograficznym więc nie było końca.

img_6566 img_6339 img_6358 img_6400 img_6263 img_6286

8 marca 2011r.  władze Łodzi, PKP SA i PKP PLK SA oraz minister infrastruktury podpisali umowę, która określa zasady współpracy miasta i spółek kolejowych przy przy przebudowie stacji Łódź Fabryczna i okolicznych terenów. img_6557 Koszty projektu oszacowano na 2 miliardy złotych, które pokryć miały: w 73% PKP PLK S.A., 24% miasto Łódź, 3% PKP S.A. 24 maja 2011 r. PKP PLK S.A. wyłoniło Konsorcjum firm w składzie Torpol, Astaldi, PUT INTERCOR i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Maz. jako wykonawcę przebudowy. Umowa z wykonawcą prac została zawarta 18 sierpnia 2011 r., a 15 października 2011 r. ze stacji odjechał ostatni pociąg. Łódź Fabryczna na kilka lat znikła z rozkładu. Przewidywano wówczas, że prace modernizacyjne zakończą się do 28 lutego 2015 r.

img_6549 W czerwcu 2012 r. zakończono rozbiórkę starego dworca, a 13 września 2012 r. rozpoczęto realizować wykop pod nową stację.W maju 2014 r. rozpoczęto betonowanie płyty dennej na głębokości 16 metrów pod powierzchnią ziemi. Trzy miesiące później rozpoczęto montaż szklanego dachu – potrwał on do maja 2015 r. Wkrótce też ogłoszono przedłużenie prac do końca 2016 r. W końcu października 2015 r. zakończono układanie większości torów w tunelu i wjechał do niego pierwszy pociąg. 29 listopada 2016  r. rozpoczęły się jazdy testowe pociągów przewoźników, których pociągi miały wyruszać z nowego dworca. Ten wraz ze stacją dopuszczono do eksploatacji 9 grudnia 2016 r., a w dwa dni później, wraz ze zmianą rozkładu jazdy otwarto go dla podróżnych. Prace przy jego budowie jednak nadal trwają i mają się zakończyć 31 grudnia 2017 r.

img_6303 Dworzec, choć jeszcze nie w pełni ukończony, jest niewątpliwym sukcesem osób, które przyczyniły się do jego powstania. Jest także bezsprzecznie sukcesem mieszkańców Łodzi, którzy otrzymali nowoczesny i ciekawy architektonicznie, choć ogromny węzeł komunikacyjny. Pozostaje tylko życzyć Łodzianom, aby nowa inwestycja sprostała oczekiwaniom, a przede wszystkim aby powróciły częste (jak jeszcze kilkanaście lat temu) połączenia kolejowe z innymi najważniejszymi miastami w Polsce.

Dawnego, zabytkowego „Fabrycznego” szkoda. Można się spierać, czy istniały warunki dla zachowania tego cennego historycznie obiektu w całości. Niemniej jednak należy przyznać, że „Fabryczny” w nowym wydaniu uwolnił się od dawnych uwarunkowań „wtłaczających” kolej w ścisłą miejską zabudowę. Zarazem, co ważne – po raz kolejny – przykład Łodzi pokazuje, że kolej nie powinna być zostawiana sama sobie, że ścisłe współdziałanie kolejarzy z instytucjami miejskimi przynosi bardzo dobre efekty.  Nowy „Fabryczny”, podobnie jak kiedyś warszawski „Centralny” niewątpliwie stanie się interesującą wizytówką miasta.

Na górę strony