Kolejny z naszych węgierskich wagonów odzyskał swoją tożsamość

dsc_9961a Dzięki współpracy z Węgierskim Muzeum Nauki, Technologii i Transportu w Budapeszcie udało się ostatecznie zidentyfikować jeden z posiadanych przez nas węgierskich wagonów krytych. Dotychczas sądziliśmy, bazując na informacjach od poprzedniego właściciela (tabliczka nie zachowała się, niestety), ze pojazd wyprodukowano w roku 1893. Obecnie po odnalezieniu pierwotnego numeru inwentarzowego mogliśmy tę daną zweryfikować. Pierwotny numer inwentarzowy pojazdu, nadany przez królewskie Koleje Węgierskie (MAV – Magyar Királyi Államvasutak) to 123 717. SONY DSC Na jego podstawie udało się stwierdzić, że wagon wyprodukował budapeszteński Ganz & Co w przedziale lat 1896-1902 (prawdopodobnie w roku 1898), a kolej właścicielka zakwalifikowała go jako normalny typ XVB1 w serii Grn opracowany w roku 1891.
Wagony tego typu zbudowano w ilości ponad 6700 sztuk. Oprócz firmy Ganz & Co typ ten produkowano w innych węgierskich wytwórniach : Zakładach Budowy Statków i Maszyn Danubius w Budapeszcie, Zakładach w Györ, Wytwórni wagonów Schlick w Budapeszcie, Wytwórni wagonów Janos Weitzer w Aradzie (dziś w Rumunii).

Na górę strony