Półmetek remontu świetlika coraz bliżej

Jeszcze przed Świętami Wielkanocnymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło wyniki przyznania dotacji w ramach programu Ochrona zabytków. Miło nam zakomunikować, że Parowozownia otrzyma dotację wysokości 38 tys. zł z przeznaczeniem na remont kolejnego fragmentu świetlika, tym razem nad kanałem nr 10. Oznacza to, że po zakończeniu prac na tym odcinku, jeszcze tylko jeden kanał dzieli nas od półmetka prac nad rekonstrukcją oszklenia hali wachlarzowej.

Remont świetlika - stan na marzec 2024


Zapraszamy do Zabrza

Zapraszamy do Zabrza

Choć do rozpoczęcia sezonu turystycznego w Parowozowni został jeszcze miesiąc, już wkrótce możecie spotkać nas na XIV Międzynarodowych Targach Turystyki w Zabrzu. Znajdziecie nas pośród innych wystawców 5 i 6 kwietnia na Arenie Zabrze (ul. Roosvelta 81).

Zapraszamy!


Parowozowe pomniki

Zawsze z zainteresowaniem śledzimy odbudowy historycznego taboru kolejowego. Jest to szczególnie interesujące, kiedy owoce takich prac pojawiają się w bliskości Parowozowni.

I właśnie od połowy stycznia w Grodzisku Mazowieckim, obok siedziby firmy Budokrusz S.A. ustawiona została bardzo starannie odbudowana lokomotywa Ty45-2560 (Chrzanów 2560/1950). Pochodzący z PMPPW parowóz grodziska firma zakupiła kilka lat temu w celu odbudowy i wyeksponowania. Prace podjęte przy maszynie trwały kilka miesięcy, a ich efekt jest bardzo pozytywny. Podczas renowacji parowozu najpierw usunięto stare powłoki malarskie a pojazd został zabezpieczony antykorozyjnie. Później zadbano o pełne skompletowanie, i kiedy to było potrzebne, dorabiano brakujące elementy wyposażenia. Części powyginane lub uszkodzone były naprawiane w doskonale wyposażonym warsztacie. Na koniec Ty45-2560 otrzymał staranne malowanie trwałymi lakierami. Transport lokomotywy z bazy, gdzie był odbudowywany, na teren centrali firmy Budokrusz S.A., odbył się na lawetach samochodowych nocą z 10 na 11 stycznia. Na miejscu, po ustawieniu lokomotywy na specjalnie ułożonym odcinku toru, wykonane zostały ostatnie prace – połączono parowóz z tendrem oraz zamontowano komin i osłonę zbieralnika pary (na czas transportu nie były zakładane). Warto dodać, że w końcowych pracach przy renowacji parowozu Ty45-2560, służąc swoją wiedzą, brało udział dwóch naszych Kolegów. Maszyna jest obecnie ustawiona na zamkniętym terenie więc uważamy, że tym bardziej warto poinformować miłośników dawanej kolei, że przybył nowy, starannie odrestaurowany pomnik techniki.

Ty45-2560 i Ty51-140 jeszcze pod parą. Transport Ty45-2560 Ty45-2560 na terenie Budokruszu Odrestaurowane wnętrze Ty45-2560

Drugi odbudowany parowóz – Ty2-220 (Grafenstaden 7875/1943, ostatni przydział MD Skierniewice, później wykorzystywany jako grzejka w Tłuszczu) 22 lutego został ustawiony w Piastowie, w pobliżu przystanku kolejowego. Chociaż maszyna nie jest jeszcze w pełni skompletowana i ciągle trwają prace nad aranżacją jej otoczenia, to już teraz stanowi ona ciekawą pamiątkę techniki a przy tym stała się interesującym akcentem w przestrzeni miejskiej Piastowa.

(ipa)

Ty2-220 Ty2-220


Gościliśmy Marszałka Województwa Łódzkiego

a7308773_0 Samorząd Województwa Łódzkiego od 2011 r. jest jednym z kluczowych partnerów w dziele rewitalizacji skierniewickiej Parowozowni i adaptacji jej do nowej, muzealnej funkcji. Dzięki zarządom i radnym trzech jego kadencji na prace remontowe przy budynkach naszego kompleksu trafiło aż 432 137 zł. Jest to około 1/4 ogólnych wydatków naszego Stowarzyszenia na ten cel. Dlatego szczególnie miło nam było gościć we wtorek 6 lutego 2024 r. Pana Grzegorza Schreibera – marszałka województwa łódzkiego. Była to okazja do podziękowania za okazane dotąd przez samorząd wsparcie, zapoznania Pana Marszałka z naszymi zbiorami oraz podyskutowania na temat kolejnych wyzwań stojących przed nami w najbliższych latach. Nasz Gość skorzystał również z okazji do obejrzenia praktycznie całego kompleksu skierniewickiej „szopy”.

a7308721 a7308847

Zdjęcia wizyty publikujemy dzięki uprzejmości Łódzkie.pl


Zmarł Bogdan Pokropiński

bpookropinski_bw Z ogromnym żalem przyjęliśmy informację, że pod koniec stycznia 2024 r. zmarł Bogdan Pokropiński (1934-2024) – autor i pionier licznych publikacji z zakresu historii polskiego kolejnictwa, a przede wszystkim członek honorowy naszego Stowarzyszenia.

Msza żałobna za jego duszę odbędzie się w dniu 9 lutego 2024 r. o godzinie 13.20 w drewnianym kościele na Cmentarzu Bródnowskim w Warszawie. Po niej nastąpi odprowadzenie do grobu rodzinnego.


Opracowaliśmy listę przedwojennych wagonów do przewozu ptactwa domowego

20230703_170847 Przy okazji poszukiwań informacji o naszej „gęsiarce” dotarliśmy w sanockim oddziale Archiwum Państwowego w Rzeszowie do akt dotyczących produkcji tego typu taboru. Efektem tej kwerendy jest częściowy wykaz wagonów do przewozu ptactwa domowego wyprodukowanych w latach 1927-1934 opracowany przez naszego Kolegę dra Ariela Ciechańskiego. W miarę pozyskiwania kolejnych informacji będziemy starali się oczywiście go uzupełniać – zwłaszcza o informacje o partii pierwszych 15 wagonów, o których dziś tylko wiemy, że dostarczyła je w 1927 r. również fabryka sanocka. Z naszym nowym opracowaniem możecie się zapoznać bezpośrednio w dziale Biblioteka.

Przy okazji uzupełnieniu o kilkadziesiąt numerów uległ Niepełny spis wagonów-cystern według numeracji PKP.


Ruszyła rozbudowa wystawy urządzeń sterowania ruchem kolejowym

416873895_3761567477446247_8852595927178239558_n Na przełomie 2023 i 2024 r. przystąpiliśmy do planowanej od wiosny ubiegłego roku rozbudowy wystawy urządzeń sterowania ruchem kolejowym (usrk). Poprzedziło to przygotowanie zastępczych pomieszczeń magazynowych, do których przemieściliśmy tuż przed końcem 2023 r. jedną ze składowanych w częściach central telefonicznych. Kolejnym ruchem była reorganizacja w samym pomieszczeniu ekspozycyjnym – trzeba było zabezpieczyć eksponaty oraz przenieść zaplecze magazynowo-warsztatowe. To otworzyło pole do wyburzenia zbędnych już ścian ograniczających nam możliwości rozwój wystawy. Nastąpi ono już wkrótce – a w maju udostępnimy Państwu większą powierzchnię, na której znajdą się również kolejne, nowe i interesujące eksponaty związane nie tylko z usrk oraz z szeroko pojętą automatyką kolejową.

20231230_113348 20231230_113345
20240106_103823 416886680_3761567797446215_1066097556371306925_n
W związku przebudową ekspozycja urządzeń sterowania kolejowym jest obecnie całkowicie niedostępna!!!


Podatniku! Zabytki kolejnictwa czekają na Twój 1,5%!

15-psmk-2024a Styczeń i luty dla tzw. ryczałtowców stanowił tradycyjny okres rozliczeń z fiskusem. I choć to się zmieniło, to jednako tradycyjnie już teraz myśląc o tych, którzy z przyzwyczajenia składają zeznania podatkowe w początku roku, zwracamy się z prośbą o pamięć o naszej Parowozowni przy przekazywaniu 1,5% podatku.

Tym, którzy zastanawiają się dlaczego warto przekazać pieniądze właśnie nam, podpowiadamy, że zawsze każdy przekazany nam grosz staramy się pomnożyć ku pożytkowi dziedzictwa kultury technicznej kolejnictwa i wykorzystać go jako tzw. wkład własny w pozyskiwanych funduszach zewnętrznych. Dzięki temu 2023 r. był dla nas dobry, bo:

  • default z 1,5% podatku uzyskaliśmy kwotę 54 834,90 zł;
  • na remont kolejnej części świetlika hali wachlarzowej (kanał 9) 50 000 zł  przekazało nam Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, kwotą 26 500 zł  wsparł go Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków, a kolejne 10 000 zł pochodziło od Fundacji Najsilniejsi;
  • Samorząd Województwa Łódzkiego natomiast wsparł kwotą 90 000 zł remont dawnego budynku administracyjno-socjalnego. Większość wkładu własnego pokryliśmy tu z darowizny PKP Cargo SA;
  • ponadto dzięki środkom od Miasta Skierniewice (20 000 zł) przeprowadziliśmy wymianę najbardziej zużytych podkładów znajdujących się w torach 5 i 6 wachlarza;
  • uratowaliśmy (także dzięki wsparciu Fundacji Grupy PKP) polskiej produkcji wagon do przewozu ptactwa domowego;
  • znacząco powiększyliśmy ekspozycję urządzeń sterowania ruchem kolejowym dodając do niej nowe eksponaty;
  • Parowozownię Skierniewice odwiedziła rekordowa liczba 8 318 gości;
  • dzięki skierniewickim firmom z branży budownictwa kolejowego EL-IN i MBC Sławomir Ceroń odbył się I etap kompleksowej renowacji szwedzkiej przewoźnej podstacji trakcyjnej ASEA.

20231208_121713 403602137_2790790394396800_2951099691489263061_n
W rozpoczynającym się 2024 roku, uzyskane dzięki Państwa wsparciu środki zamierzamy przeznaczyć podobnie jak w latach ubiegłych przede wszystkim na wkłady własne do dotacji na remont obiektów Parowozowni – głównie zaś na wymianę poszycia dachów kolejnych budynków kompleksu Parowozowni oraz w miarę pozyskanych środków także kontynuację odbudowy świetlika! W zależności od możliwości finansowych i wyników konkursów na realizację zadań publicznych, w których chcemy brać udział, jesteśmy gotowi do rozpoczęcia robót przy kolejnych obiektach kompleksu Parowozowni.
Zamierzamy też kontynuować prace przy podstacji trakcyjnej ASEA oraz polskim wagonie węglarce z 1927 r., a także wystawie urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Aby nas wesprzeć wystarczy w PIT umieścić nasz KRS 0000216091 i wnioskowaną kwotę! Za każdą, choćby najdrobniejszą kwotę w imieniu własnym, Parowozowni i stacjonujących w niej leciwych pojazdów DZIĘKUJEMY!