170 lat Linii Wrocław – Oława

W poniedziałek, 21 maja 2012 r. minęło 170 lat od uroczystego otwarcia pierwszego odcinka linii kolejowej w obecnych granicach Polski – z Wrocławia do odległej o 26 km Oławy. Tak rozpoczęła się eksploatacja ważnej magistrali, która do 1846 r. połączyła będące wówczas pod jurysdykcją pruską górnośląskie zagłębie przemysłowe ze stolicą Dolnego Śląska. Warto jednak pamiętać, że tylko splot mniej lub bardziej przypadkowych wydarzeń sprawił, iż pierwszą linią kolejową na dzisiejszych ziemiach polskich nie została Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, na której zlokalizowano Parowozownię Skierniewice. Spółkę akcyjną dla jej budowy zawiązano wcześniej niż Towarzystwo Akcyjne Kolei Górnośląskiej (już w listopadzie 1838 roku, Oberschlesische Eisenbahn-Gesellschaft – kwiecień 1841). Prace studialne i pomiarowe w terenie toczyły się niemal jednocześnie, a obie linie, wspólnie z budowaną wówczas austriacką Koleją Północną Cesarza Ferdynanda miały stworzyć zaczątek paneuropejskiej sieci kolejowej. Budowę „wiedenki” rozpoczęto w kwietniu 1840 roku, Kolei Górnośląskiej – w maju 1841. Kiedy jednak kryzys finansowy wstrzymał budowę linii z Warszawy, prace na odcinku z Wrocławia do Oławy miały się ku końcowi. W maju 1842 roku pierwsze Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej rozwiązywano, zaś na Śląsku szykowano się do uroczystej inauguracji ruchu…

Data 21.05.1842 r. jest kamieniem milowym w dziejach Polskiego oraz europejskiego kolejnictwa, dlatego jubileusz 170-lecia otwarcia tej ważnej linii kolejowej został należycie uczczony zarówno przez Polskich przewoźników kolejowych, jak również przez środowisko dolnośląskich miłośników kolei.

Na górę strony